• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Awards
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Online fotobespreking
  • Commercieel
    • Presentaties / lezingen
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Werken met de gulden snede of regel van derden

5 juni 2024

In de klassieke oudheid ontdekte men dat er een soort ‘schoonheid’ te vinden is in bepaalde verhoudingen. Men wist al snel dat het midden van een bouwwerk, fresco of schilderij niet het meest interessante deel is om naar te kijken. Het zijn bepaalde punten waar het oog als vanzelf naartoe getrokken wordt. Maar wat zijn dan die punten en hoe kun je die bepalen? Dit alles heeft te maken met de ‘perfecte verhouding’, de Divina Proportia ofwel de ‘gulden snede’. Maar wat is dan de ‘gulden snede’ en hoe verhoudt deze zich tot de ‘regel van derden’? Laten we er eens induiken.

Als je nou vier meeuwen op de foto wilt… waar moet je die nou plaatsen in de ruimte?

Een stukje wiskunde

Eigenlijk stamt de gulden snede uit de wiskunde, de Euclidische meetkunde om precies te zijn. De initiële vraag gaat over een lijn die je in twee ongelijk delen verdeelt. Daarbij wil je dat de verhouding tussen de lengte van het kleinste en het grootste deel gelijk is aan de verhouding tussen de lengte van het grootste deel en het gehele lijnstuk.

We verdelen een lijnstuk in twee ongelijke delen A en B waarbij we de verhouding tussen A en B gelijk willen hebben als de verhouding tussen A en het hele lijnstuk A + B.

Voor de wiskunde freak heb ik aan het eind van deze tutorial de hele wiskundige afleiding beschreven. De uitkomst daarvan is de ‘golden ratio’ van 1,618 (en dan nog oneindig aantal cijfers achter de komma). Dat betekent dat A\;1,618 \times zo groot is als B en A+B\;1,618 \times zo groot is als A. Dit werkt niet handig en daarom heb ik het omgerekend naar procenten: als A+B = 100% dan is A ca. 62% en B ca. 38%.

Het eerste voorbeeld bepaalt één gulden snede punt. Maar meestal willen we twee punten op een lijnstuk weten. Hieronder zie je, naast het rechterpunt, ook het linker punt bepaalt. Deze ligt even ver van de linker rand als het rechter punt van de rechterrand. De lengte is dan ook eveneens B. Wat ertussen ligt, is de rest van het lijnstuk. C = 100% – 38% – 38% = 24%.

Twee gulden snede punten bepaalt op resp. 38% en 62% van de linker rand. Wat overblijft zijn twee gelijke delen van 38% en een kleiner deel van 24%.

Regel van derden

In de praktijk werken we meestal met de ‘regel van derden’ waarbij we een lijn niet verdelen in ongelijke delen van 38% en 62% maar in precies 3 gelijke delen van 33,33%. Dit werkt veel makkelijker en is eenvoudiger in te schatten. Hoe de ‘regel van derden’ zich verhoudt tot de gulden snede zie je hieronder.

‘Gulden snede’ (rode lijnen) en ‘regel van derden’ (witte lijnen) in één figuur weergegeven in zowel horizontale als verticale richting. Je ziet dat beide verhouding resulteren in 4 lijnen en 4 snijpunten. De gulden snede punten liggen dichter rond het midden dan de punten van de ‘regel van derden’.

In de praktijk

Zo, genoeg wiskundig geneuzel (hoewel je mijn èchte afleiding nog niet eens hebt gezien) en over naar wat we er in praktijk mee kunnen.

Laten we beginnen dat zowel de ‘gulden snede’ en ‘regel van derden’ handreikingen zijn en géén regel! Ze zijn er om je te helpen met waar je een element in je beeld kán plaatsen. Dus, waar moet ik een boom plaatsen in het beeld? Denk eens aan een gulden snede punt. Waar moet de horizon? Denk eens aan een ‘regel van derden’. De snijpunten van de ‘regel van derden’ zijn punten waar ons oog als vanzelf naartoe trekt en naar gaat kijken. Als je daar iets laat gebeuren is een foto meteen veel spannender.

Ik vond deze eenzame boom op een duintop op Terschelling. Door de centrale plaatsing in het beeld is het geheel echter een wat saaie foto.
De 1/3 lijnen laten zien dat de boom precies in het midden staat van de foto en juist het midden is het minst interessante deel van de hele foto. De horizon ligt ook niet heel lekker op lijn.
Door wat uit te zoomen en de boom uit het midden te plaatsen komt deze in één van 1/3 lijnen uit. De stam ligt op de verticale lijn, de horizon op de horizontale lijn. En kijk… een wolkje komt bijna in het andere guldensnede punt uit.
Een vlinder op Vlieland kijkt je priemend aan. De omgeving is zacht en onscherp. Het koppie staat uit het midden in één van de gulden snede punten.
Een telelandschap van de kaap op Ameland. Dit is een typisch moment om de regel van derden in toe te passen.
Naast de ‘regel van derden’ heb ik hier ook lijnen aangebracht. Deze duinparelmoervlinder ging er eens mooi voor poseren.

Gulden snede altijd toepassen?

Welnee! Het is een handreiking, geen wet of regel. Er zijn veel composities denkbaar waarbij je juist niet werkt met deze 1/3 regel. Denk aan spiegelingen, driehoek composities of extreme plaatsingen van onderwerpen. Zie het dan ook als een handreiking en startpunt. Ooit zijn mijn fotomaatje eens: “als je de gulden snede toepast is het soms net of je kunt fotograferen”. Ik zou zeggen … doe er je voordeel mee.

Succes, Johan

Dit was de echte foto… nog extremer dan met de regel van derden. Alhoewel de boom nu nog steeds mooi op 1/3 lijkt te liggen.

Wiskundige afleidingen…

Ben je nou geïnteresseerd waar het getal Golden Ratio van \phi=1,618 vandaan komt, hoe je daaruit de Gulden Snede kunt extraheren en wat de relatie is met de rij van Fibonacci en de Golden Spiral? Kijk dan in mijn achtergrond artikel… je bent gewaarschuwd.

Posted Under: all, Tutorials & reviews, Tutorials landschapsfotografie, Tutorials macrofotografie

Andere tutorials landschapsfotografie

Hoe fotografeer je
een reflectie

Er is weinig zó aantrekkelijk voor fotografen als reflecties. Toch is er heel veel mee te doen. Lees deze tutorial van Henk Muijs.

TPE voor planning landschaps- en nachtfotografie. Deel 1: hoe werkt TPE?

Als je als landschaps- of nachtfotograaf je foto vooraf wil plannen heb je behoefte aan kennis van zon- en maanstanden op iedere plek op aarde. TPE is dé hulp!

5 manieren om om te gaan
met perspectivische vertekening

Groothoek en rechte lijnen die ineens schuin komen te staan. Ken je dat? Soms is het fraai maar vaak ook niet. Hoe kun je daar nou het beste mee omgaan…

De magie van het beukenbos…
zonneharpen (TV Gelderland)

Voor TV Gelderland ging ik naar het
Speulderbos in de hoop zonneharpen te vangen. Hoe maak je de meest magische foto’s?

Alle tutorials landschapsfotografie

Andere tutorials macrofotografie

De witte paraplu:
onmisbaar bij macro

(Tegen)licht is soms mooi, maar wat als je in vol zonlicht toch liever het zachte diffuse licht wil? Neem dan een witte paraplu mee!

Flitsen en de invloed van de belichtingsdriehoek

Flitsen is geeft een extra dimensie aan natuurfotografie maar de invloed van flitslicht op de belichtingsdriehoek zorgt nog wel eens voor verwarring. Hierbij alles uitgelegd!

Plaats elementen los van elkaar

Vaak staan allerlei elementen in de weg, voor elkaar of tegen elkaar aan. Het is aan de fotograaf om ieder element zijn eigen plek te geven in de compositie.

Korte fototip #20: staand of liggend?

Je kunt staande en liggende foto’s maar de keuze is niet per toeval. De beeldoriëntatie doet iets met je beeld en met de perceptie van de kijker.

Alle tutorials macrofotografie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography