• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Awards
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Online fotobespreking
  • Commercieel
    • Presentaties / lezingen
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

TPE voor planning landschaps- en nachtfotografie. Deel 2: planningsvoorbeelden

14 februari 2022

In deel 1 van de handleiding heb je kunnen lezen wat TPE is en wat de mogelijkheden zijn. Toch kan het werken met een planningsapp nog best lastig zijn. Hoe ga je te werk en hoe kom je op het goede moment of locatie voor jouw beeld. Om het werken met TPE te verduidelijken heb ik een aantal voorbeelden uitgewerkt. Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen denkbaar maar ik hoop met deze voorbeelden voldoende kennis te geven opdat je daarna weet hoe je ook andere planningsvragen te lijf kunt gaan.

Inhoudsopgave

  • Voorbeeld 1: wanneer komt de zon precies op die plek op?
  • Voorbeeld 2: Ik wil een sterrensporen foto zonder last te hebben van de maan
    • Geodetics pin of grijze pin
  • Voorbeeld 3: ik wil de oranje ondergaande maan in het blauw uurtje fotograferen op een heel precieze plaats.
  • Voorbeeld 4: hebben we last van de maan bij het fotograferen van noorderlicht?
    • Uitwerking met TPE Sphere 3D
  • Voorbeeld 5: ik wil de zon precies tussen twee bergtoppen in fotograferen
  • Resumé

Voorbeeld 1: wanneer komt de zon precies op die plek op?

Ik wil bijvoorbeeld naar de oude haven van Werelderfgoed voor een zonsopkomst. Daarbij wil ik graag dat de zon opkomt boven het havenhoofd. De plek en compositie heb ik al in gedachten, nu moet ik nog te weten komen wat de beste dag is (en hoe laat ik er moet zijn).

Ik heb de pin op de plek gezet waar ik wil gaan fotograferen. Op 9 februari komt de zon voor mijn plan echter te ver in het zuiden op, zie de rode pijl. Ik wil graag dat hij nagenoeg uit het oosten opkomt. Door nu de datum te variëren, bijvoorbeeld met >, zie ik de zonsopkomst richting veranderen tot het moment dat ik tevreden ben. Dat blijkt in dit geval 24 maart te zijn. De zon komt dan om 6:30uur op.
Zonsopkomst boven de haven van Schokland.

Voorbeeld 2: Ik wil een sterrensporen foto zonder last te hebben van de maan

Wat ik daarvoor moet weten is:

  • Waar wil ik heen? Nu had ik dezelfde plek als in het voorgaande voorbeeld in gedachten alleen wil ik nu juist richting west fotograferen omdat ik graag de huisjes en ‘vuurtoren’ in beeld wil hebben.
  • Hoe laat kan ik beginnen met de sterrensporen foto, ik moet dus weten hoe laat de echte nacht begint (=einde van de astronomische schemering).
  • Ik moet bepalen tot hoe lang ik de sterrensporen foto wil door laten gaan. Ter voorbeeld, op zich zo lang mogelijk maar ik wil uiterlijk om 1:00 stoppen.
  • Ik moet weten of de maan opkomt en zo ja, hoe vol deze is en of hij tijdens mijn fotoserie in beeld gaat komen.

Lees ‘Nachtfotografie deel 2: voorbereiding – wanneer en hoe laat?‘ voor een uitgebreide tutorial over hoe je een sterrensporen foto maakt.

Ik gebruik nu ook de grijze pin (de zogenaamde ‘geodetics pint’), dit is een pin die ik in de richting kan zetten waar ik heen fotografeer. Dat geeft houvast over mijn richting maar kan ik later ook goed gebruiken als we met hoogtes gaan werken.

Geodetics pin of grijze pin

Zoals je hierboven ziet is er een tweede pint bijgekomen, de ‘geodetics pin’ (of grijze pin). Deze kun je plaatsen in de richting waarin je bepaalde zaken wilt uitzoeken, denk aan hoe laat de zon of maan daar is, of hoe hoog ze dan staan. Op zich is dit ook prima zonder deze extra pint te doen, je hoeft alleen te onthouden in welke richting je wil kijken. Toch kan het handig zijn als je bijvoorbeeld een bepaald onderwerp in beeld wil brengen, dan kun je de grijze pin op dat onderwerp zetten. Wanneer je nu je eigen locatie wijzigt, de rode pin, krijg je meteen ook de nieuwe richting richting je onderwerp (grijze pin). Verderop ga ik nog een voorbeeld uitwerken waarbij de grijze pin nóg meer tot zijn recht komt als we ook te maken krijgen met hoogteverschillen. 

Mijn beoogde foto gaat in de richting van de grijze pin (zie rode pool). Op deze dag, 9 februari, zie ik dat de astronomische schemering eindigt op 19:34uur. Daarna kan ik dus in de volle nacht de camera aan gaan zetten.
Het einde van mijn foto wil ik rond 1:00 hebben van de volgende dag. Wat blijkt nu. Precies rond die tijd staat de maan precies in mijn beeld! Dat was niet de bedoeling.
Op 15 februari eindigt de astronomische schemering iets later en kan ik dan ook pas rond 19:45 starten. De maan is echter nagenoeg vol en op dat moment al vol aan de hemel op bijna 35graden boven de horizon.
Als ik mijn sterrensporen foto eindig om 1:00 staat de maan echter nog lang niet in mijn beeld (beetje afhankelijk natuurlijk van mijn brandpuntsafstand) maar schijnt wel van opzij over het landschap. En dat met volle maan.

Op zich zou de nacht van 15 op 16 februari beter zijn dan de nacht van 9 op 10 februari, de maan komt namelijk niet in beeld. Alleen is de maan nu zó groot (vol) dat er weinig sterren te zien zullen zijn. Misschien toch beter om nog even verder te zoeken.

De nacht van 22 op 23 februari is de maan nog niet nieuw maar komt pas om 1:28 op de 23e op. Dus nadat ik al klaar ben. En dan ook nog eens vanuit het zuid-oosten, een richting waar ik niet heen fotografeer.

de nacht van 22 op 23 februari lijkt de beste optie. De maan komt pas op als wij al weg zijn. Je ziet dat je dus niet alleen met nieuwe maan aan sterrenfotografie kan doen, de maansop- en ondergangen zijn net zo belangrijk om te weten. Ookal is de maan niet nieuw, als hij nog onder de horizon is heb je er ook geen last van.

Het resultaat: een sterrensporen met het havenmeesterskantoor en ‘vuurtoren’ van Schokland.

Voorbeeld 3: ik wil de oranje ondergaande maan in het blauw uurtje fotograferen op een heel precieze plaats.

Ja, ik weet het. Leg de lat maar hoog. Maar bij ons in het dorp staat een huis in de uiterwaarden en erachter staat de schoorsteen van de oude steenfabriek. Hoe gaaf zou het zijn om daartussen precies de oranje ondergaande maan te fotograferen in het blauwe uurtje (dus vlak voor zonsopkomst). Dat allemaal met een telelens (dus van afstand) want dan komt de maan zo mooi groot uit. We gaan aan de slag met plannen.

Ik sta op de weg en bij de rode cirkel staat het huis )mijn onderwerp).
Ik gebruik weer de geodetics (grijze) pin om mijn onderwerp aan te duiden.
Omdat ik de ondergaande (nagenoeg) volle maan oranje wil hebben in het blauwe uurtje moet ik rond zonsopkomst kijken. Op deze dag komt de zon om 8:21 op maar is de maan nog niet vol en nog verder onder de horizon (ca. -20 graden).
Ik scroll door in de tijd tot ik op het moment kom dat de maan blak ná zonsopkomst ondergaat. Als ik op het moment van zonsopkomst kijk (8:11 uur) dan staat de maan nog slechts 1,55 graden boven de horizon. Dat is mooi laag!

In het laatste voorbeeld zie je dat ik de tijd inmiddels goed heb maar vanaf de plek die ik had bedacht staat de maan op dat moment niet precies achter het huis. Ik moet dus een iets andere locatie bedenken.

Door nu de rode pin te verschuiven kan ik het punt vinden waarbij de maan precies achter de grijze pin staat, dat is dus de goede plek!
Tadaaa…. het resultaat!

Voorbeeld 4: hebben we last van de maan bij het fotograferen van noorderlicht?

Het is 19 februari en deze datum staat vast (denk aan een vakantie). Onze locatie is Utakleiv Lofoten en we willen richting het noorden fotografen in de hoop op noorderlicht. Helaas is het geen maanloze nacht, deze is inmiddels opgekomen mar staat nog laag. Gelukkig hebben we achter ons twee bergtoppen met daartussen een zadelpunt. Zou de maan laag genoeg blijven zodat wij er geen last van hebben of komt hij toch boven de bergtoppen uit of door het zadelpunt?

Bij dit voorbeeld gaan we nog een stapje verder. Immers, we willen niet alleen weten wanneer de maan op een bepaalde plek staat maar ook nog eens op een bepaalde hoogte. Die hoogte is niet zozeer afhankelijk van mijn eigen locatie maar van het zadelpunt tussen twee bergtoppen. Tot nu toe hebben we vooral gekeken in het platte vlak, wat je in Nederland eigenlijk meestal hebt. Maar nu moeten we 3D gaan denken en ook daar biedt TPE uitkomst. Niet alleen heeft TPE een 3D module (dat heet ‘sphere’) maar ook kan de grijze pin helpen om de zichtlijn niet alleen in horizontale richting te variëren maar ook in verticale richting waardoor een zichtlijn ontstaat die schuin omhoog wijst. Let wel, de 3D module ‘sphere’ werkt prima in de gratis variant maar in de pro variant krijg je ook nog eens de werkelijke 3D tekening van de geografie, en dus ook de bergen.

We beginnen eerst in het maps tabblad.

Dit is de setting: de kust op Utakleiv, Lofoten. Zoals je ziet zijn er twee bergtoppen (blauwe cirkels) en daartussen een zadelpunt. De maan komt om 8:47 op en de vraag is of we last van haar gaan krijgen wanneer ze achterlangs de bergtoppen gaat. Op dit moment (ca. 21:30) is de maan al op.
Om te kijken of de maan door het zadelpunt gaat komen plaatsen we de grijze punt op het hoogste punt in het zadel. De lijn rood -> grijs is nu onze zichtlijn. Verder willen we de hoogte van de grijze pin meenemen en daarvoor klikken we op ‘set’.
Nog even ter controle, je ziet dat TPE de hoogtes van beide locaties kent. Ik sta op 3m terwijl het zadelpunt 138m hoog is.
Nadat je op ‘set’ hebt geklikt krijg je een popup met de vraag os je de hoogte van de zichtlijn aan wil passen.
Als je op ‘yes’ klikt krijg je de mogelijkheid om de data van de ‘geodetics pin’ (zo heet de grijze pin officieel) te gebruiken.

Op dit moment hebben we niet alleen een kijkrichting maar ook een hoogteverschil aan de kijklijn toegevoegd.

Ik heb de tijd door laten scrollen tot het moment dat de maan in het verlengde van de kijklijn (rode->grijze pin) ligt. Rechtsonderin zie je de hoogte hoek van eigen locatie (rood) naar het zadelpunt (grijs), dat blijkt 7,69graden te zijn. De maan staat, als zij in het verlengde van deze lijn staat op 18,73graden hoogte. Dat betekent dat de maan ruim boven het zadelpunt zichtbaar zal zijn (de maanhoogte is zwart gedrukt en dus zichtbaar) en ik last ga krijgen van maanlicht.

Helaas gaan we dus deze nacht last krijgen van de maan, ondanks de bergen. Zeker omdat de maan bijna 90% vol is zal er veel maanlicht zijn en wordt de kans op mooie noorderlicht foto’s klein.

Uitwerking met TPE Sphere 3D

In het vorige voorbeeld hebben we gebruik gemaakt van de geodetics pin (grijze pin) om in een bepaalde richting ook het hoogteverschil op te nemen. Nu geven de getallen genoeg informatie om ook met reliëfs om te gaan. Echter, hoe mooi zou het zijn als je ook in 3D kunt zien hoe je zichtlijn omhoog loopt ten opzicht van de zichtlijn naar de maan. Daarvoor heeft TPE het tabblad ‘sphere’. Je krijgt dan dezelfde locatie / kaart als het ‘map’ tabblad maar nu als een soort bol.

In het sphere tabblad zie je nu dezelfde voorstelling als een soort bol. Dit is interactief en kun je draaien met je muis. Zowel rondom als van beneden naar boven. Ik heb hem hier opzij gezet zodat je goed kunt zien dat de zichtlijn naar de maan inderdaad een stuk hoger ligt dan de zichtlijn naar de geodetics pin die we in het zadelpunt hadden gezet.

Hierboven is een andere voorstelling van wat we eerder al hadden gezien, namelijk dat de maan (helaas) zichtbaar zal zijn op het moment dat hij achter het zadelpunt komt. We kunnen nog wel kijken naar de bergtop die oostelijk ligt. Als de maan uit de richting van deze bergtop staat, staat zij nog lager aan de horizon terwijl de bergtop hoger is. Zou de maan ook achter de bergtop zichtbaar al zijn?

We gaan iets terug in de tijd op de 20-2 naar het moment dat de maan in dezelfde richting als de bergtop staat. Ik heb de grijze pin op de bergtop gezet waardoor de zichtlijn nu veel schuiner is (20,18 graden). Op het moment dat de maan in diezelfde richting staat, staat zij 14,87 graden boven de horizon, zij is dan dus niet zichtbaar vanaf mijn locatie. Je ziet ook dat in het kader de hoogte grijs is i.p.v. zwart, dat betekent dat de maan niet zichtbaar is.
Ik heb dezelfde situatie weer in ‘sphere’ bekeken en daar twee schermafdrukken gemaakt (de één iets anders gedraaid dan de ander). Je ziet nu ook dat de zichtlijn naar de maan onder de zichtlijn naar de geodetics pin ligt, de maan is dus niet zichtbaar.

Voorbeeld 5: ik wil de zon precies tussen twee bergtoppen in fotograferen

Voor dit voorbeeld pak ik dezelfde locatie op Utakleiv maar nu heb ik een compositie in gedachten waarbij de zon precies in het zadelpunt zichtbaar is. Alleen weet ik nog niet wanneer dat moment daar is. In het vorige voorbeeld was de tijd vast en wilde ik weten wat de maan op dat moment deed, nu is de tijd ook variabel: ik wil weten wanneer ik daar moet zijn voor mijn beoogde foto.

Ik heb de grijze pin weer op het zadelpunt gezet en de tijd zódanig dat de zin precies uit dezelfde richting schijnt. Via set heb ik de hoogte informatie van de grijze pin weer meegenomen. Je ziet dat op 9-02 om 11:15 de zon uit de goede richting schijnt maar de hoek ten opzichte van de horizon is dan 6,46 graden terwijl de kijkhoek naar vanuit mij (rode pin) naar het zadelpunt (grijze pin) 6,46 graden. De zon zal dus niet zichtbaar zijn (grijs in het kader).

Omdat de zon richting de langste dag steeds hoger zal komen moeten we dus verder in de tijd gaan zoeken naar het moment dat hij precies in het zadelpunt zal ‘sneaken’.

Door in de tijd te scrollen met > kom ik uit op 23-02 waarbij de zon om 11:15 een hoogte haalt van 7,78 graden wat net hoger is dan de 7,66 graden van het zadelpunt. Je zou dan een foto moeten kunnen maken van de zon precies tussen twee bergtoppen in.
Als we naar de sphere kijken zie je dat zichtlijn van zon en geodetics pin bijna gelijk lopen.

In de pro versie is dit nóg mooier weergegeven omdat je nu ook de

In sphere heb je nu ook toegang tot echte 3D landschappen. Hier zie de uitwerking van het laatste voorbeeld met de zon… die toch net niet zichtbaar blijkt te zijn. Het mooie is dat je niet alleen de bergen in 3D ziet maar ook de licht en schaduwwerking op ieder moment van de dag van zowel zon als maan.
Ik kan het toch niet laten om voorbeeld 5 te verfijnen. Want wat blijkt, ik had de geodetics (grijze) pin toch niet op het hoogste punt in het zadel gezet. Als ik nu gewoon kijk naar de schaduwwerking blijkt is dat ik toch nog tot 24-02 moet wachten voor ik de beoogde foto kan maken.

Resumé

Zo, dat is een lange handleiding. Dapper dat je tot zover bent gekomen! Ik heb – op zeer uitgebreide wijze – laten zien wat de mogelijkheden van TPE zijn voor jou als natuurfotograaf. Ik heb je met diverse voorbeelden laten zien hoe ik ermee werk. Als gezegd zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken en eveneens is TPE niet de enige app waarmee dit allemaal kan. Gelukkig is de gratis versie uitgebreid genoeg om het heerlijk voor jezelf uit te proberen. In de Pro zitten overigens nog meer zaken dan wat ik heb beschreven. Ik hoop dat ik je hiermee in ieder geval voldoende vertrouwen en kennis heb gegeven om je eigen beelden beter te kunnen plannen.

Heel veel succes!

Johan

Posted Under: all, Tutorials & reviews, Tutorials landschapsfotografie, Tutorials nachtfotografie

Andere tutorials landschapsfotografie

Polarisatiefilter voor reflecties, kleur en blauwe lucht

De polarisatiefilter is een selectief filter waarmee je door het water kan kijken en luchten extra blauw maakt. Maar hoe werkt hij en war moet je op letten?

10 tips voor perfect lichtgebruik

Hoe beter je alle facetten van het licht kent, hoe beter je in staat bent het licht naar je hand te zetten en op de beste wijze te gebruiken in je fotografie. Daarom hier 10 tips over werken met licht.

Strijklicht: hoe en waarom gebruik je het?

Naast tegenlicht en meelicht heb je ook strijklicht. Maar wat wordt hier nou precies mee bedoeld en wat zijn de speciale mogelijkheden hiervan? Duik mee in de In de wereld van structuren en oppervlaktes.

Nederlandse natuur in de winter, webinar video

Heb je het webinar gemist? Dan kun je hem hieronder nog een keer bekijken!

Alle tutorials landschapsfotografie

Andere tutorials nachtfotografie

Nachtfotografie & nacht vande nacht (TV Gelderland)

TPE voor planning landschaps- en nachtfotografie. Deel 2: planningsvoorbeelden

Nachtfotografie deel 6: sluitertijd: 400 regel & NPF regel

Nachtfotografie deel 4: compositie en algemene instellingen

Alle tutorials nachtfotografie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography