Veel fotografen zijn bezig met macrofotografie of landschapsfotografie. De eerste met de macrolens, de tweede met de groothoek. Maar wist je dat er ook een tussenvorm is? Wanneer je met je groothoeklens je details te lijf gaat ontstaat er een extreem detail-in-landschap beeld waarbij het detail nog steeds het onderwerp is maar nu ook de hele omgeving meegenomen wordt in het beeld. Datzelfde ontstaat wanneer de voorgrond van een groothoeklandschap zó dichtbij komt èn zo belangrijk voor het beeld dat het het onderwerp wordt. Dan is het geen landschapsbeeld meer maar ook een detail-in-landschap.
Hoe doe je dat?
Pak je groothoeklens en kruip zo dicht mogelijk op je onderwerp terwijl je zo ver mogelijk uitzoomt. Vaak kom je tot een cm of 15 á 25 vanaf de sensor, dus té kleine onderwerpen zijn hier niet geschikt voor. Wel allerlei voorjaarsbloeiers zoals bosanemoontjes of kievitsbloemen. Kijk dan heel goed hoe je de achtergrond kunt laten ondersteunen bij het onderwerp, zorg dat hij niet gaat concurreren. Je moet je aandacht wel bij het onderwerp[ houden.
Ook lichtrichting is best een dingetje want voor je het weet zie je je eigen schaduw in beeld of knalt de zon vol in je foto. Het is dus wel even puzzelen maar je maakt ineens heel andere beelden dan de geëigende macrolens-foto’s of groothoek-landschappen. Natuurlijk kun je al hulpmiddelen als grijsverloopfilters of flitsers inzetten. Kortom, een nieuwe uitdaging.
Puzzelen met scherptediepte
Macrofotografen maken er dankbaar gebruik van evenals landschapsfotografen: de scherptediepte invloed van lens en voorwerpsafstand. Dichtbij scherpstellen èn inzoomen geeft een heerlijk kleine scherptediepte, mooi voor de macrolens. Helemaal uitzoomen en verderweg scherpstellen zorgt juist voor een enorme scherptediepte, perfect voor landschappen. Maar ja, nu doen we ineens beide? Helemaal uitzoomen èn dichtbij scherpstellen. Bekijk deze tutorial over scherptediepte bij voorjaarsbloeiers nog maar eens voor de invloed van voorwerp- èn brandpuntsafstand (afbeeldingsmaatstaf) op de scherptediepte.

De scherptediepte zal voor de één veel te veel zijn door het brandpuntsafstand effect, voor de andere juist veel te weinig door het voorwerpafstandseffect. De eerste zal baat hebben bij een groothoeklens die of alleen héél dichtbij kan, denk aan de Laowa 15mm macrolens of een groothoeklens met een enorme lichtsterkte. De fotografen die juist meer scherptediepte willen kunnen enorm gaan diafragmeren of hun toevlucht zoeken in de techniek van focus stacking.
Heel veel succes,
Johan
Geef een reactie