• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Vintage lenzen
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Nieuws
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Contact

Lichtvervuiling in R’dam en Den Haag
Op pad voor de Nacht van de Nacht

27 juli 2020

Vrijdagnacht ben ik in opdracht van de Nacht van de Nacht op pad gegaan om foto’s te maken van lichtvervuiling in Rotterdam en Den Haag. Niet echt normaal voor een natuurfotograaf, maar aangezien ik ambassadeur ben van de Nacht van de Nacht, realiseer ik me dat het mijn plicht is om mijn ervaring als nachtfotograaf te gebruiken om de enorme hoeveelheid lichtvervuiling in Nederland aan het publiek te laten zien. Het punt is dat, vooral in de grote steden, iedereen zo gewend is aan lichtvervuiling dat het moeilijk is om het publiek bewust te maken van het feit dat het meeste nachtlicht totaal niet nodig is en ook niet nuttig is. Verder, en zelfs ik moest dat toegeven, geeft de verlichting van gebouwen een behoorlijk indrukwekkende skyline. Dus waarom het licht dimmen? Ten eerste de enorme hoeveelheid energie die wordt verspild maar wel moet worden opgewekt. Verder de impact op de natuur (bijv. vogels en nachtvlinders) en als laatste de impact op onszelf. We zagen de straten vol met mensen, zelfs kleine kinderen om 3 uur ’s nachts. De 24/7 economie zorgt voor een gebrek aan slaap. De verlichting van de Euromast in Rotterdam is absoluut niet nuttig … Zelfs de maan is niet zo helder …Stof tot nadenken.

Bekijk mijn laatste vlog op mijn youtube kanaal https://www.youtube.com/user/SchoffieNature/ en vergeet je niet te abonneren om altijd op de hoogte te blijven van mijn laatste video’s!

Veel kijkplezier, Johan

https://youtu.be/ftw7UQA-EmY

Posted Under: Blogs

Andere blogs

Winterse avonturen op Schiermonnikoog

24 februari 2013

Hoewel ik afgelopen week op Ameland heb vertoefd is daar van mijn fotografische plannen weinig terecht gekomen. Grauw en guur weer, geen zon gezien en twee kinderen aan de griep… Wel heb ik daar een mooie foto expositie opgebouwd maar daarover later meer… De week ervoor echter was ik een paar dagen op Schiermonnikoog en in in die tijd heb ik werkelijk alles aan elementen meegemaakt die er maar zijn. Van hagel tot sneeuw, van zon tot regen en van terrasje pakken tot enorme storm. En dat in slechts 3 dagen tijd…

Hoe word je
natuurfotograaf?

22 december 2017

Natuurfotograaf… voor velen dé droombaan. Ik krijg zoveel vragen over hoe je nou natuurfotograaf wordt dat ik voor het eerst alle geheimen prijs geef!

Natuurfotografie met/ondanks/dankzij/zonder*…
onze hond

7 juni 2020

Honden & natuurfotograaf; eigenlijk gaat het niet samen maar eigenlijk ook kun je ook niet zonder.

Finland herfstreis 2021
de eerste reis na de lockdown

4 november 2021

Na 1,5 jaar van lockdown mocht ik afgelopen september eindelijk weer met ene groep deelnemers op reis naar Finland. Bekijk hier de video van ons avontuur….

Alle blogs

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2026 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography