• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Staande landschapsfoto’s
en waarom je die meer zou moeten maken!

22 augustus 2022

Ik geef veel lezingen bij fotoclubs en het grappige is dat ik soms op heel dogmatische ideeën stuit, met name als het gaat om landschapsfotografie. Gevoelsmatig moet een landschapsfoto gemaakt zijn met groothoek (de hele wereld moet erop staan), grote scherptediepte (de hele wereld moet ook scherp zijn) en een liggend beeld. Niet voor niets heet de pagina oriëntatie in Word ‘landscape’ als het gaat om een liggende pagina. Maar waarom zou je geen staande landschapsfoto’s maken? Sterker nog, juist met een staand beeld kun je een heel andere impressie overbrengen.

Een staand landschapsbeeld is niet gemeengoed maar kijk eens naar de mogelijkheden: extreme diepte, je wordt a.h.w. in het landschap gezogen.

Inhoudsopgave

  • Waarom zijn landschappen zo vaak liggend?
  • Oriëntatie is meer dan staand of liggend
  • Staand & groothoek: extreem perspectief
  • Combinatie met plaatsing horizon
  • Beeldverhoudingen

Waarom zijn landschappen zo vaak liggend?

Eigenlijk is dat best logisch. Een landschap zien wij als een weids uitzicht om ons heen. Bedenk dat je op het strand staat of in de bergen. Je kijkt van links naar rechts en zover het oog reikt zien je land. We kijken veel minder omhoog of omlaag als we naar het landschap kijken en dus is het logisch dat je al snel een liggend beeld maakt. Komt daar nog eens bij dat een camera vee; makkelijker vasthoudt liggend dan staand (of je moet een grip hebben) dan snap je waarom het merendeel van jouw foto’s (en je bent niet de enige) liggend is in plaats van staand.

Een nachtfoto van de Melkweg in september), eigenlijk gewoon een staand landschapsbeeld.

Oriëntatie is meer dan staand of liggend

Natuurlijk zul je een staande beelden maken als je te maken hebt met onderwerpen die wel heel erg smeken om een staand beeld. Denk aan hoge bomen of een mooie wolk hoog boven je.

De verticale stammen zorgen voor een natuurlijke ‘drive’ om de foto staand te maken.

Wat we echter vaak vergeten is dat de oriëntatie van je beeld, staand of liggend (‘portrait’ of ‘landscape’), een veel grotere impact heeft dan of je onderwerp er goed oppast. Zie de voorbeelden hieronder:

Liggend beeld met perfecte reflectie en horizon in het midden. Je merkt dat in dit beeld de weidsheid en breedte van het landschap wordt benadrukt. Je oog gaat van links naar rechts.
Zelfde landschap maar nu staand. Wat je nu ziet is dat de hoogte wordt benadruk en dat je oog juist de diepte in wil, wat is er in de verte.

Wat je in de voorbeeld zag is dat een liggend beeld de breedte en weidsheid benadrukt terwijl een staand beeld de hoogte en diepte. Dit kun je als fotograaf actief inzetten. Wil je de diepte benadrukkken, ervoor zorgen dat de kijker echt de verte inkijkt, of juist omhoog, dan kun je kiezen voor een staand landschap.

Staand & groothoek: extreem perspectief

Als je met groothoek werkt heb je te maken met een enorme beeldhoek. Denk aan lenzen als 16-35 voor fullframe of 10-20 voor APS-c (grop) met een effectieve beeldhoek van ca. 95graden (horizontaal) (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view). In de breedte valt dat niet zo op maar als je 95graden verticaal gaat zetten creëer je een extreem perspectief. Onderin de foto lijkt het alsof je bovenop je landschap kijkt terwijl je bovenin de foto recht vooruit lijkt te kijken. Het perspectivische verkleiningseffect van groothoek (zie hier voor uitgebreide tutorial) komt daardoor nóg extremer naar voren.

Laatste restje zonlicht in het hoge noorden (Finland) boven een mistig meer. 16mm op fullframe.
Zelfde beeld maar nu staand. Onderin de foto kijk je echt óp de rotsblokken (bedek het bovenste deel van de foto maar eens met je hand) terwijl bovenin de foto je recht vooruit kijkt, vergelijkbar met het liggende beeld (bedek maar eens het onderste deel van de foto met je hand).
Zelfde impact als het vorige beeld: onderin kijk je óp je landschap en krijg je een extreme verhouding tussen gigantische bergen in de verte (die op de foto maar klein aandoen) en mini bevroren plasje (die op de foto juist gigantisch lijkt).

Dit extreme perspectief heeft ook alles te maken met de plaatsing van de horizon.

Combinatie met plaatsing horizon

De reflectievoorbeelden waren vrij eenvoudig, een perfecte reflectie zorgt voor een logische plaatsing van de horizon in het midden. Maar als je een ander landschap hebt zul je merken dat je de gevoelsmatige impact van diepte en hoogte nog verder kunt benadrukken door ook nog eens te spelen met de plaatsing van je horizon. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

16mm fullframe staand met extreem lage horizon. Je ziet niet alleen het extreme perspectief (omgekeerd met het vorige voorbeeld: nu kijk je bovenin de foto recht omhoog) waarbij de boom en tak gigantisch boven je uit toornt. Je benadrukt de hoogte van de bomen door staand beeld èn lage horizon. Oh ja, de tak hangt echt niet zo hoog hoor… ik kan er net bij.
Met de drone boven de hoogvlakte van Varanger. Het staande beeld benadrukt hier vooral de diepte, je blik gaat niet naar links of rechts maar vooruit de verte in. Daarnaast benadrukt de hoge horizon het feit dat je echt óp je landschap kijkt, je kijkt naar beneden.

Beeldverhoudingen

De meeste camera’s maken tegenwoordig foto’s in 2:3 verhouding. Toch heb je misschien wel eens gehoord dat fotografen andere beeldverhoudingen gebruiken om bepaalde impressie te benadrukken. Zo wordt een liggend landschap vaak gecropt (gesneden) naar 16:9 om een nóg breder beeld te krijgen. Door deze meer panoramische uitsnede benadruk je nóg meer de weidsheid en breedte van je landschap.

Zeer indrukwekkende wolkenlucht boven de Waddenzee. De voorgrond is weinig interessant en daarom ook de lage horizon.
Dezelfde foto maar nu uitgesneden op 16:9 formaat. Je ziet dat de breedte nóg meer wordt benadrukt. Alsof nóg duidelijker is wat de fotograaf je wil vertellen.

Voor staande foto’s maak ik ook vaak gebruik van verschillende beeldverhoudingen. Zoals een liggend beeld vaak niet small genoeg lijkt, oogt een staand beeld vaak té smal en daardoor te krap. Daarom snij ik staande beeld regelmatig naar het iets minder smalle 4:3 (eigenlijk 3:4) verhouding.

Zelfde landschap maar nu staand: de wolkenlucht wordt nu nóg hoger en je voelt je nóg nietiger en kleiner. Je kijkt echt omhoog, wat ookweer wordt benadrukt door de lage horizon.
Zelfde beeld maar nu uitgesneden in 3:4 beeldformaat. De foto is nog steeds staand maar oogt nu minder smal en hoog en kijkt daardoor wat lekkerder.

Bij bovenstaand beeld was duidelijk waar het randje zou moeten verdwijnen na snijden. Maar soms is dat niet altijd even logisch en kan je verschillende foto’s ‘maken’ door te snijden.

Zonsondergang boven het duin. Ook al is de beeldverhouding 2:3, het beeld oogt erg hoog en smal.
Uitgesneden naar 3:4 verhouding waarbij een stuk lucht is afgesneden. De nadruk ligt nu vooral op de voorgrond, alsof ik als een vogel over mijn landschap vlieg.
Andere crop naar 3:4 maar nu meer nadruk op de lucht, je blik wordt meer omhoog getrokken en de nadruk licht nu meer op de mooie lucht.

Je ziet dat je met je uitsnede en plaatsing van de horizon een heel andere beeld met ander ‘verhaal’ kunt vetellen. Speel daar dan ook lekker mee.

Hopelijk maak je na het lezen van deze tutorial eens wat vaker een staand landschapsbeeld. Of, zoals ik een arrogante Amerikaanse natuurfotograaf ooit eens hoorde zeggen: “ik maak al mijn beelden in staand èn liggend want als de National Geographic de foto wil gebruiken als middenspread heb ik hem liggend terwijl als ze hem als cover foto willen dan heb ik hem ook staand.”  

Ik zou zeggen… doe er je voordeel mee.

Johan

Posted Under: Tutorials landschapsfotografie

Andere tutorials landschapsfotografie

Met lijnen lees je een landschap

Landschapsfotografie is misschien wel de moeilijkste tak van sport binnen de fotografie. Je hebt geen ‘mooi’ onderwerp als een dier of bloem wat vanzelf de aandacht trekt. Lijnen kunnen je als fotograaf èn kijker helpen!

Plaats elementen los van elkaar

Vaak staan allerlei elementen in de weg, voor elkaar of tegen elkaar aan. Het is aan de fotograaf om ieder element zijn eigen plek te geven in de compositie.

‘Intens Winterlicht’ (video webinar)

Bij CameraNU heb ik een webinar gegeven over het mooie winterlicht. Deze staat vanaf nu online om nog eens te bekijken.

10 tips voor
de mooiste kustfoto’s

De kust trekt altijd voor ons fotografen. Of het nou midzomer is en warm met stralend weer of winter met heftige stormen. Lees hier 10 tips om mee aan de slag te gaan aan de kust.

Alle tutorials landschapsfotografie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography