• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Avondkleuren op de
Loenermark (TV Gelderland)

22 september 2016

LOENEN - Het is één van die warme dagen die niemand had verwacht. Eind augustus en Stefan (cameraman) en ik puffen tot laat in de avond van de hitte. Geen enkele wolk werpt even schaduw, een strak blauwe hemel met priemende koperen ploert is waar we mee aan het werk moeten. En als het nou alleen de warmte was, nee wolken zijn ook fotografisch enorm welkom. Want zonder wolken wordt één van de meest spectaculaire momenten van de dag, de zonsondergang, lastig te fotograferen.

https://www.youtube.com/watch?v=dg_HME_1PSA

Wolken geven die welkome structuur in de lucht, kleuren aan door de ondergaande zon en maken de lucht in een landschapsbeeld interessant. Toch betekent geen wolken niet wat we niet aan de slag kunnen. De zon zelf is gewoon te fel maar het warme licht, vlak vóór zonsondergang, daar kunnen we zeker iets mee. En dus heb ik gekozen om te laten zien hoe je het licht van de ondergaande zon kunt gebruiken zonder de zon zelf in beeld te brengen.

Het warme avondlicht strijkt over de paarse heide
Het warme avondlicht strijkt over de paarse heide

Voor meteen de tweede opname is het al een race tegen de klok. Grijnzend kijkt Stefan mij aan, het moet gebeuren op het moment zelf, er is geen retake mogelijk want dan is het licht weg en komt het niet betrouwbaar meer over. Daarom heb ik al een uur voor hèt moment al beelden gemaakt, niet alleen om mijn compositie te bepalen maar ook om te laten zien wat het licht nog verandert in dat laatste uur.

Mijn oog is gevallen op een eenzame berk met in de voorgrond een aantal mooie losse plukken paarse heide. In de overgang tussen voorgrond en achtergrond kan ik een stuk groen mos plaatsen waarmee ook het midden gebied van dit staande landschap wordt opgevuld. De zon komt van links, zijlicht, iets waar niet veel fotografen mee werken. Met mooie van zijlicht is dat je zowel schaduw- als licht op een onderwerp hebt waardoor je veel dieptewerking en speelse structuren in je beeld krijgt.

En dan is het moment aangebroken. “Nu?” vraagt Stefan. Ik kijk nog eenmaal door de zoeker, schat de tijd en het licht in en geef het teken: “Nu!” waarna het bekende “Camera loopt… “ klinkt. Daar gaan we.

Maak gebruik van het warme avondlicht... het strijkt over je foto als een warme deken
Maak gebruik van het warme avondlicht... het strijkt over je foto als een warme deken

En om aan te geven hoe echt de opname is, het moment dat je mij hoort klikken is ook ècht het moment waarop dit beeld gemaakt wordt. Als de zon net weg is, ben ik klaar met het eerste deel. Ook nog een liggend beeld gemaakt om het verschil te laten zien. Ik kijk om naar Stefan en vraag vol spanning “gelukt?”… hij legt zijn camera terzijde en grinnikt tevreden, “prima toch?”.

Om toch de feitelijke zonsondergang te fotograferen bij een dergelijke felle zon zonder enige bewolking moet ik mijn toevlucht zoeken tot fotografische hulpmiddelen. In dit geval grijsverloopfilters. Die wilde ik eigenlijk voor de uitzending niet gebruiken, die wil ik een volgende keer verder uitleggen en ook wil ik juist laten zien wat je kunt doen als je die filters niet hebt. Maar ik kan het niet laten om ze er toch even bij te pakken en het laatste moment van de zon in beeld te brengen.

Paarse zee, vlak nadat de zon is ondergegaan
Paarse zee, vlak nadat de zon is ondergegaan

We hebben even rust nu want van dezelfde boom wil ik laten zien hoe je juist ver na zonsondergang mooie opnames kan maken. Het fraaie van een wolkeloze hemel is dat je na zonsondergang de overgang ziet tussen dag (het laatste streepje geel aan de horizon) en het begin van de nacht, het blauwe uurtje. We verplaatsen ons tot achter de boom en ik kies een zódanig standpunt dat de boom boven de horizon uittorent. Op die manier komt hij los van de achtergrond en heb je een fraai silhouet.

Nu is het de beurt aan Stefan om zenuwachtig te worden. “Kunnen we aan de slag want ik kan niet meer filmen als het té donker is?”. Maar ja, fotografie laat zich niet dwingen, wanneer het echt mooi wordt voor de fotocamera is het voor de filmcamera waarschijnlijk te laat. Ik probeer zo lang mogelijk te wachten tot frustratie van Stefan. Uiteindelijk geef ik het verlossende sein… en met het laatste licht vertel ik vol enthousiasme over dat áls je de mogelijkheid hebt om te blijven staan na zonsondergang, je hier absoluut gebruik van moet maken!

Overgang van de dag naar de nacht… ver na zonsondergang.
Overgang van de dag naar de nacht… ver na zonsondergang.

Posted Under: Tutorials landschapsfotografie

Andere tutorials landschapsfotografie

5 manieren om om te gaan
met perspectivische vertekening

Groothoek en rechte lijnen die ineens schuin komen te staan. Ken je dat? Soms is het fraai maar vaak ook niet. Hoe kun je daar nou het beste mee omgaan…

Belichting in de witte winter:
Empese en Tondense heide

De winter kenmerkt zich door de witte tonen van sneeuw, rijp en ijs. De foto’s worden echter al snel grauw en grijs, hoe los je dat op?

Dynamiek en beweging? Lange
sluitertijden! (TV Gelderland)

Voor TV Gelderland ga ik op zoek naar een ‘stroomversnelling’ in de Leuvenemse beek. Hoe krijg je een dynamisch beeld met lange sluitertijden?

Met lijnen lees je een landschap

Landschapsfotografie is misschien wel de moeilijkste tak van sport binnen de fotografie. Je hebt geen ‘mooi’ onderwerp als een dier of bloem wat vanzelf de aandacht trekt. Lijnen kunnen je als fotograaf èn kijker helpen!

Alle tutorials landschapsfotografie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography