• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Sigma 20mm f/2 DG DN Contemporary

18 februari 2022

Deze review is geschreven voor en gepubliceerd bij Sigma Benelux.

Na mijn vorige ‘geheime’ missie van Sigma met de 105mm macro lens en mijn goede ervaringen met de Sigma 14 mm F/1.8 DG HSM ART mocht ik begin 2022 opnieuw een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Het blijft altijd spannend als je iets ondertekent zonder te weten wat het is. Misschien valt het wel vreselijk tegen. Als de mailbox aangeeft dat er morgen een pakket wordt gebracht begint de spanning wel op te lopen. Eenmaal gearriveerd lijkt het wel Sinterklaas. Je wil zo snel mogelijk het pakket openrukken om te kijken wat het gloednieuwe product van Sigma is. Sterker nog, nergens kan ik op het net nog een aankondiging vinden en volgens mij is dit ook de eerste in Nederland.

Spectaculaire luchten op het wad van Terschelling. De kracht van 20mm laat zich duidelijk zien.

Inhoudsopgave

  • Onbekende camera en… nieuwe lens!
  • Klein met indrukwekkende specificaties
  • Verdere dimensies
  • Het wad is spectaculair op 20mm
  • De pietluttige technische testen
    • Vignettering
    • Scherpte in het centrum en de hoek
    • Tonvormige vervorming
    • Omgaan m tegenlicht: flare, diffractie en CA
  • Terug naar de pratijk
  • Alle voors en tegens op een rij
    • pro’s
    • Con’s
  • Gallery: foto’s gemaakt met en van de Sigma 20mm

Onbekende camera en… nieuwe lens!

Dan breekt het grote moment daar. In de doos vind ik allereerst de Sigma fp L camera, voor mij een onbekende maar niet hèt product wat het allemaal zo spannend maakt. Onderin zit dan eindelijk de echte verrassing en wat voor één. Als je mij een beetje kent weet je dat ik niet alleen dol ben op groothoek maar als ik een lichtsterke groothoek zie smelt ik vanbinnen.

Hier gaat het allemaal om, een klein lensje met grootse specificaties. Past gewoon in je handpalm.

Na al het geweld van groot, groter, grootst is het oprecht een verademing om een juist wat minder extreme groothoek in handen te hebben, een 20mm. Soms lijkt het wel alsof de extreme groothoeken de ‘normale’ groothoeken overbodig maken maar niets is minder waar. Veel foto’s worden genomen met té grote hoek en een 20mm is juist een prachtig bereik met grote diversiteit. Als je dat combineert met een lichtsterkte van f/2.0 dan heb je als (natuur)fotograaf iets moois in handen. Zeker als het dan ook nog eens in de palm van je hand past. Kortom, ik kan niet wachten om hem te gaan testen. Hij is gelukkig net op tijd want morgen vertrek ik naar Terschelling. Er zijn slechtere plekken om hem goed aan de tand te voelen.

West Terschelling in de avond, gewoon uit de hand op f/2.

Klein met indrukwekkende specificaties

Voor we de boot opgaan eerst de specificaties. Deze 20mm is een DN lens, dat betekent dat hij speciaal voor spiegelloze systeemcamera’s is gemaakt. Dat maakt hem lekker klein, zelfs voor een 20mm f/2 lens. Met zijn 370gr. en 70 × 72.4mm is het echt een handzaam lensje.

22 cm minimale scherpstelafstand, hoe gaaf is dat? En zie je de zachte bokeh/ onscherpte in de achtergrond van de f/2?

Vooralsnog is hij uitgekomen in de L mount (inmiddels ook met e-mount voor Sony) maar ik hoop natuurlijk dat daar uiteindelijk ook andere systeemcamera’s gaat komen zodat ik hem misschien ook op mijn eigen camera zou kunnen gaan gebruiken. Deze lens heeft een handmatig diafragma selectie wiel wat niet alleen zeer solide aanvoelt maar ook nog eens in 1/3 stops in te stellen is van f/2 t/m f/22. Er zitten op twee plaatsen ribbels. Ervoor zit de focus ring, eveneens met vast ribbels (geen rubber wat op den duur los komt zitten) en eveneens met zeer solide gevoel. Omdat mijn ervaring met de Sigma fp L maar gering is en ik niet altijd snel genoeg mijn weg kon vinden in de autofocus modi heb ik bijna alles op handmatige scherpstelling gedaan en dat beviel meer dan uitstekend.

Het werkt heerlijk met manual focus, zeer secuur en voelt prettig aan.

Verdere dimensies

De lens heeft een filterdiameter van 62mm wat voor een 20mm lens zelfs best klein is. Prima dus voor het gebruik van filters. Zelfs de zonnekap is van metaal wat het geheel tot een kleine maar zeer stevige lens maakt. Hij wordt geleverd met een normale maar ook met een magnetische lensdop. Als laatste, een beetje mijn dingetje, de minimale scherpstelafstand van zelfs 22cm. Dat is echt heel fijn als je ook nog eens af en toe lekker dicht op je onderwerp wil kruipen voor een macrolandschap. Dat gaan we dan ook zeker uitproberen!

Ook de diafragmaring kun je op gevoel makkelijk vinden, werkt prima.

Al met al zijn de specificaties veel belovend en ik kan dan ook niet wachten om Terschelling ermee te lijf te gaan.

Het wad is spectaculair op 20mm

Wat ben ik dol op reflecties…. Het verstilde water met imposante kleuren. Aan het wad…

En zo sta ik, onwennig over de camera, maar zeker niet met de lens, in de vroegte op jet wad van Terschelling. De zon komt op en de wolken kleuren spectaculair. Oh wat ben ik dol op het winterlicht met dramatische luchten en dat alles ook nog eens op acceptabele ARBO-tijden. Dankszij de hoek-view-finder kan ik de camera nagenoeg in de drek leggen en door de kleine minimale scherpstelafstand hoef je niet bang te zijn veel onscherpte in de voorgrond te krijgen.

Normaal ben ik niet echt van de mensen in beeld maar in dit geval geeft het de beleving toch wel heel goed weer. Het laat meteen ook de mooie diffractie (‘sterretje’) zien bij f/22.

Om de lens echt goed te testen besluit ik na de eerste gelukte foto’s om voor al het landschapswerk de 20mm te blijven gebruiken. En zo beleven we in 5 dagen tijd de meest uiteenlopende avonturen samen.

Op f/2 is het lastig om de scherpte perfect te plaatsen maar de achtergrond onscherpte is erg fraai met alle laatste kerstlampjes. Het geeft deze lens veel creatieve mogelijkheden.
Helaas zit het weer, m.n. de bewolking, in de nacht niet mee maar op één moment breekt het open om de Melkweg te kunnen fotograferen. Daar is deze lens met zijn f/2 perfect uitermate geschikt voor.

De pietluttige technische testen

Eigenlijk hou ik hier niet zo van, die pietluttige testen. Immers, de kwaliteit van een lens straalt niet af van scherpte of vignettering maar van gevoel. Werk je er prettig mee en zien de beelden er mooi uit? Als ik mij die twee vragen stel heeft deze lens mijn hart nu al gestolen. Toch wil je graag weten of de les echt zo presteert als je gevoel zegt. En dus zet ik hem thuis tegen de muur voor diverse technische foto’s van…. Bakstenen.

Vignettering

We beginnen met de vignettering, een dingetje voor groothoek maar met één klik op te lossen in de nabewerking (dus feitelijk ook weer niet zo’n groot dingetje). Je ziet wat vignettering bij f/2 maar vanaf f/2.8 valt het mij al niet meer op. Zeer indrukwekkend dus.

Scherpte in het centrum en de hoek

De scherpte in het midden van het beeld is helemaal indrukwekkend. Met wat goede wil kan ik verschil onderscheiden tussen f/2 en f/2.2 maar in praktijk is hij vanaf f/2 meer dan bruikbaar scherp. Wat wel opvalt is dat de absolute scherpte bij f/8 á f/11 ligt, f/16 is weer softer.
De hoekscherpte is logischerwijs een stuk minder dan in het centrum maar tegelijk ook nog eens een stuk minder belangrijk voor de fotografie. Toch ben ik ook hier onder de indruk, vanaf f/2.8 zijn ook de hoeken dik in orde. Ook hier zie je duidelijk dat f/16 weer softer is.

Tonvormige vervorming

Als we kijken naar de tonvormige vervorming (distortion) dan kan ik het nauwelijks ontdekken… heel erg fijn voor een groothoek!

Omgaan m tegenlicht: flare, diffractie en CA

Bij direct tegenlicht, zoals hier de zon, is er her en der flare te zien. Een klein groen streepje en rode lijnen vanaf de zon. Dat is iets om rekening mee te houden.
Bij keihard contrast, zoals hier met hard zonlicht wat reflecteert op het natte asfalt zie je op de overgangen tussen wit en zwart op diverse plekken wat CA (paarse randjes). Niet schokkend want prima op te lossen in de nabewerking. Bij keihard contrast, zoals hier met hard zonlicht wat reflecteert op het natte asfalt zie je op de overgangen tussen wit en zwart op diverse plekken wat CA (paarse randjes). Niet schokkend want prima op te lossen in de nabewerking.

Terug naar de pratijk

Mijn gevoel zei al dat het een heel mooie lens was en de testen bevestigen dat beeld eigenlijk alleen maar. Waar ik van hou is een lens grote diversiteit en Sigma heeft in de ART serie een lens afgeleverd die heel veel mensen heel blij gaat maken. Hij is klein en dus makkelijk mee te nemen. Verder geen bolle voorkant maar een bescheiden filterdiameter dus voor filters prima bruikbaar. De f/2 maakt de lens niet alleen interessant voor landschappen maar ook voor nachtfotografie of het blauwe uurtje. Het zorgt ervoor dat je net wat langer door kunt gaan zonder een statief nodig te hebben. Verder zorgt f/2 ook voor veel creatieve mogelijkheden waar de achtergrond onscherpte bijzonder zacht en fraai is. Heb je een onderwerp dichtbij dan kun met de minimale scherpstelafstand van 22cm ook nog eens lekker dicht op je onderwerp kruipen. Door de minimale vervorming is hij ook voor architectuur interessant. Al met al is er niet één specifiek doel maar biedt Sigma met de 20mm f/2 DG GN voor elk wat wils.

De kwelder met het licht van de opkomende zon.

Als je even op de flare let en spaarzaam bent in het gebruik van de allerhoogste diafragmawaarden dan heb je met deze lens een nagenoeg ultieme groothoek! Ik kan niet wachten tot Sigma met andere mounts gaat komen want ik wil hem graag aan mijn eigen assortiment toevoegen…

Een regenboog in de haven, nu kon ik nog net een foto maken…. 5 minuten later niet meer.

Alle voors en tegens op een rij

pro’s

  • Zeer degelijke bouw en glaskwaliteit, echt een ART lens.
  • Enige weathersealing.
  • Klein en handzaam.
  • Snelle en stille autofocus.
  • Bediening diafragma en manual focus accuraat.
  • Diafragma- en focusring van metaal.
  • Courante filtermaat voor bijvoorbeeld polarisatie- of plaatfilterssysteem.
  • Zeer scherp als vanaf f/2.0.
  • Hoekscherpte vanaf f/2.8 al meer dan acceptabel.
  • Weinig vignettering, vanaf f/2.8 nagenoeg weg.
  • Nauwelijks vervorming.
  • Nette prijs voor een mooie allrounder.

Con’s

  • Vanaf f/11 duidelijk softer en minder scherp.
  • Flares zijn tricky, wees daar bedacht op bij vol tegenlicht.
  • CA aanwezig maar goed te verwijderen in nabewerking.
  • 22cm minimale scherpstelafstand is soms wat aan de lange kant, als je van macro landschap houdt kom je vaak niet dichtbij genoeg.

Gallery: foto’s gemaakt met en van de Sigma 20mm

Posted Under: all, Materiaal & Reviews, Tutorials & reviews

Andere materiaal & reviews

Laowa 12mm f/2.8 Zero-D: groot, groter, grootst

Een extreem grote groothoek in een klein jasje met spectaculaire lichtsterkte. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Hoe bevalt deze volledig handmatige lens?

Sony Alpha 6000:
Johan gaat vreemd…

Ik ben een Canon fotograaf maar dat wil niet zeggen dat ik af en toe eens over de grenzen kijk. Zeker niet als ik deze grote camera in een heel klein jasje mag testen…

Wandrd Fernweh, eindelijk een ècht grote fotorugzak

Ik ben een fotograaf die heel veel loopt. Voor mij is een fotorugzak met veel draagcomfort prioriteit. Ik ben dan ook erg benieuw hoe de nieuwe Wandrd Fernweh het ervan af brengt.

Pentax Kp, Johan gaat (weer) vreemd

De nieuwe Pentax Kp, een camera met extreme potentie als het gaat om hoge ISO. Hoe presteert hij, hoe voelt hij aan en hoe bevalt hij in het veld.

Alle materiaal & reviews

Lees Interacties

Reacties

  1. Corinne de Kroon zegt

    22 februari 2022 om 16:25

    Wat een mooi lensje zeg dat lijkt mij een mooie aanvulling voor m’n Sony A7iii/ A6500. Op beide te gebruiken hoop ik. Wat een heerlijk werk heb je toch dat je dit soort leuke pakketjes mag ontvangen en testen.
    Helder en duidelijk verslag, dank.

    Beantwoorden
    • Johan van der Wielen zegt

      22 februari 2022 om 16:30

      Dank je wel. Je moete even goed kijken naar de beschikbare mount maar hij is voor Sony E-mount te koop.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography