• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Wat is het beste diafragma voor macrofotografie?

13 juni 2025

Diafragma is van grote invloed op de scherptediepte. Bij landschapsfotografie is dat misschien minder van belang maar bij macrofotografie is de invloed enorm groot. De hele libel scherp of alleen zijn kop? Alleen de meeldraden of de hele bloem scherp? Maar wat is nou het beste diafragma voor macrofotografie? f/2.8 voor veel dromerigheid of juist toch iets diafragmeren?

Ik hou enorm van oranjetipjes maar niet als ze op de standaard pinksterbloemen zitten. Wat was ik dan ook blij toen ik deze combinatie zag. Voor de juiste scherptediepte heb ik hier gekozen voor f/4.

Video tutorial

https://youtu.be/ZAvYg5gLwYo

Even snel: invloeden op de scherptediepte

Ik heb het al in diverse tutorials beschreven maar de basis is dat niet alleen het diafragma van invloed is op de scherptediepte maar tevens ook de voorwerpsafstand (= afstand tot je onderwerp) en de brandpuntsafstand. In een vorig tutorial heb ik al gesproken over het gebruik van de telelens bij macrofotografie maar in deze tutorial zal ik mij beperken tot de macrolens. Dat betekent dat de brandpuntsafstand niet instelbaar is omdat we met een lens met een vast brandpunt werken, vaak rond de 100 mm. Dan houden we eigenlijk alleen de voorwerpsafstand en het diafragma over voor de invloeden op de scherptediepte.

Zoals je weet resulteert een klein diafragmagetal (= grote lensopening) In een kleine scherpte diepte en een groot diafragmagetal in een grote scherptediepte. Verder zal verkleining van de voorwerpsafstand zorgen voor een verkleining van de scherptediepte. Eenvoudigweg gezegd: Als je dichter op je onderwerp kruipt wordt de scherptediepte kleiner.

Nu is het zo dat niet alle effecten even sterk zijn. Zonder verder alles te berekenen kan ik alvast vertellen dat het effect van voorwerpsafstand verreweg overheersend is boven het diafragma effect.

Er is géén ‘best’ diafragma

Ik laat in dit verhaal persoonlijke smaak even buiten beschouwing. Het kan prima zijn dat de één van meer onscherpte houdt dan de ander. Nu bestaat objectiviteit in de fotografie niet maar stel dat ik een bepaalde scherptediepte ambieer dan zul je merken dat het effect van het diafragma bij grotere voorwerpsafstand heel anders is dan bij kleinere voorwerpsafstand.

De invloed van het diafragma is op iedere voorwerpafstand anders en dus is er geen beste diafragmagetal te bepalen voor macrofotografie.

Eigenlijk geldt dat voor geen enkele vorm van fotografie. In andere takken van fotografie is het effect van het diafragma echter minder heftig dan bij macro. Tot zover de theorie, kunnen we over naar de praktijk.

Voorbeelden uit de praktijk

Ik heb even twee voorbeelden uitgewerkt maar zeg er wel meteen bij dat dit niet mijn mooiste foto’s zijn. Ze zijn echter wel inzichtelijk en daar gaat het mij even om. Het zijn dezelfde onderwerpen die ik ook In de video behandel.

Een boshyacint gefotografeerd vanaf ongeveer 75cm (vanaf frontelement lens) op f/2.8 met een macrolens van 90mm. Ondanks het kleine diafragmagetal is de hele bloem scherp. Je ziet dat de bloemen In de achtergrond weliswaar onscherp zijn maar nog steeds herkenbaar als bloemen. Heb je trouwens de teek gezien?
Dezelfde hyacint maar nu vanaf een afstand van 20cm (vanaf frontelement lens)) en nog steeds op f/2.8. De bloem is inmiddels niet meer helemaal scherp maar alleen het voorste bloempje heeft nog voldoende scherpte. De bloemen In de achtergrond zijn inmiddels niet meer herkenbaar als bloemen en alleen nog maar kleurvlekken. De teek is inmiddels weg… naar mij toe?
Op deze afstand heb ik moeten diafragmeren tot f/11 om vergelijkbare scherpte diepte als in het eerste beeld te krijgen. De scherptediepte zorgt niet alleen voor meer scherpte op de bloem maar ook de achtergrond wordt duidelijker en de bloemen krijgen weer meer vorm.

Hoewel ik nog lang niet in het macrogebied zat zie je wel dat verkleining van de voorwerpafstand van in dit geval 75cm tot ongeveer 20cm ervoor heeft gezorgd dat ik moest door diafragmeren tot f/11 om vergelijkbare scherptediepte te krijgen op het onderwerp. Nogmaals, het gaat er mij niet om wat mooier is want dat is persoonlijke smaak maar ik wil alleen het effect laten zien.  Afhankelijk van de afstand tot het onderwerp heb je dus een ander diafragmagetal nodig om de gewenste scherptediepte te krijgen. Het kan dus prima dat je gewoon 2.8 blijft gebruiken omdat je van veel onscherpte houdt maar tegelijkertijd zou het ook maar kunnen zijn dat op grotere afstand f/2.8 voor jou niet eens voldoende is om de gewenste dromerigheid te bereiken.

De algemene mening is dat f/2.8 zorgt voor veel onscherpte maar je ziet dat het effect van ditzelfde diafragmagetal heel anders is op verschillende afstanden tot het onderwerp. En dan hebben we hier alleen nog maar te maken met een onderwerp van een bepaalde grootte want als je een kleiner onderwerp vergelijkbaar wilt fotograferen zul je nog dichterbij moeten en dus nog meer onscherpte krijgen terwijl als je een groter onderwerp beeldvullend wil fotograferen je eigenlijk iets verder weg moet blijven en je misschien zelfs op 2.8 niet voor jou voldoende onscherpte zult krijgen.

Het bloemetje van de vogelmelk op ongeveer 75cm afstand gefotografeerd op f/2.8. De voorste bloem is onscherp Maar de achterste is scherp. De achtergrond is ver weg en dus mooi dromerig.
Ik ben nu zo dichtbij gekropen dat ik op 1:1 macro zit (ongeveer 20cm afstand). Op f/2.8 zijn alleen de voorste twee meeldraden scherp.
Op f/11 is de hele bloem scherp en komt er nu ook tekening in de bloem ervoor.

Resumé

Sta je dus niet blind op bijvoorbeeld de f/2.8 van je macrolens maar diafragmeer per foto en per voorwerpsafstand (afstand tot je onderwerp) tot het diafragma wat de gewenste scherptediepte oplevert. Het diafragma is dus ook niet iets wat je vooraf instelt maar wat je pas inregelt nadat je je compositie hebt bepaald. Weet je nou niet zeker wat de juiste scherptediepte is? Maak dan een scherptediepte trappetje door dezelfde foto te maken met verschillende diafragmagetallen. Dan kun je achteraf in alle rust op de computer bekijken welke foto de juiste scherptediepte heeft.

Succes, Johan

Posted Under: all, nieuwsbrief, Tutorials & reviews, Tutorials macrofotografie

Andere tutorials macrofotografie

De helicoid, de gamechanger bij vintage lenzen (met video)

Vintage lenzen hebben een groot nadeel, voor macro kunnen ze niet dichtbij genoeg. Laat er nu een oplossing voor zijn, de helicoid

Korte fototip #21: de schoonheid van de plaag

Wat moet je doen als je tuin overspoeld wordt door slakken? Als je aardbeienplanten worden opgevroten? Iedere avond op zoek en overdag fotograferen!

Macro-of telelens? (met video)

Ik pak eerder een telelens voor mijn macrobeelden dan een macrolens, maar waarom? In deze tutorial legt ik alles uit over afbeeldingsmaatstaf, beeldhoek, scherptediepte en achtergrond.

Werken met de gulden snede of regel van derden

In de klassieke oudheid ontdekte men dat er een soort ‘schoonheid’ te vinden is in bepaalde verhoudingen. Deze ‘gulden snede’ wordt nog steeds veelvuldig in composities toegepast. Maar hoe werkt het?

Alle tutorials macrofotografie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography