• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Awards
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Online fotobespreking
  • Commercieel
    • Presentaties / lezingen
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

De helicoid, de gamechanger bij vintage lenzen

27 december 2024

Inmiddels is dit al de derde tutorial in de reeks over Vintage lenzen. Na een startartikel over hoe het werkt en waar je mee kan beginnen heb ik tevens een artikel gemaakt over de beroemde Helios. Maar er bleef altijd een hekel punt aan het werken met die oude objectieven, je vaak kan niet dichtbij genoeg om de vintage sfeer in het macro bereik te kunnen gebruiken. Tussenringen zijn een gehannes en dus bleef het behelpen. Tot nu, tot ik de ‘helicoid’ ontdekte.

Video tutorial samen met Tosca

https://youtu.be/tQAYDPtQESs

De sfeer van vintage

Ik heb in mijn vorige artikelen uitgebreid gesproken over de sfeer van vintage lenzen. Dat ga ik hier dus ook zeker niet herhalen maar kun je terug lezen in mijn artikel ‘Starten met vintage lenzen’ en ‘Hoe werk je met de vintage Helios lens?’. Wat je uit deze artikelen duidelijk kunt halen is dat de meest gebruikte vintage lenzen rond de 50 mm liggen om de simpele reden dat dat vroeger nou eenmaal de standaardlens was. Het voordeel van deze lenzen is dat ze vaak enorm lichtsterk zijn met die diafragmawaarden van f/2.0, f/1.8 tot zelfs f/1.4. Daarnaast zie je dat ook juist de sfeer van deze lenzen het beste tot zijn recht komt bij deze grote diafragma openingen. Dan krijg je die bekende wollige of sprookjesachtige bokeh. Je kan je voorstellen dat deze lenzen dan ook vooral door natuurfotografen gebruikt worden in het close-up of macro bereik.

Als je onderwerp maar groot genoeg is heb je geen macro hulpmiddelen nodig.
In dit geval is 60cm minimale scherptelafstand prima.

Hoe doe je macro met een vintagelens?

De minimale scherpstel afstand van de meeste vintage lenzen ligt tussen de 40 en 60 cm.  Als je in het gemiddelde neemt van 50 cm dan kom je met een 50 mm lens niet verder dan een vergrotingsfactor van 0,13x. Dit is niet bepaald een waarde waar de meeste macrofotografen van onder de indruk zijn. Nu is het natuurlijk niet zo dat je per se met een vintage lens een 1:1 macro moet maken maar vaak zijn onderwerpen wel dermate dat je net wat dichterbij zou willen dan wat je met deze lens zou kunnen. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Eigenlijk is er maar twee mogelijkheden om dichterbij te komen en dat is werken we met tussenringen of met een macrobalg. Omdat de meeste vintage lenzen die gebruikt worden de M42 koppeling hebben is een macro balg M42 niet alleen snel gevonden maar eigenlijk ook vaak niet eens zo duur. Dit is zeker dus een goede optie. Alleen op het moment dat jij tussen je camera en je lens een macro balg gezet heb je al meteen een stukje tussenring en heb je meteen al een stuk meer vergroting dan zonder macro balg.

Gelukkig is er ook genoeg moois in het bos te fotograferen Zonder dat je per se in het macrogebied hoeft te zijn.

Een andere mogelijkheid is werken met tussenringen waarbij je een extra ring zet tussen de lens en je camera of de adapter in geval van een spiegelloze camera. Dat kan een M42 tussenring zijn die tussen de adapter ring en de lens komt of misschien wel gewoon een ouderwetse tussenring van spiegelreflex die tussen de adapter in komt en de camera of de adapterring van spiegelloos naar spiegelreflex. Dit klinkt misschien wat cryptisch dus ik zal even mijn geval uitleggen.

Ik werk met een Canon spiegelloze camera en daarom met een RF-koppeling. Wil ik hier mijn vintage lens met M42 koppeling op zetten dan maak ik gebruik van eerst een EF-RF adapter die eigenlijk bedoeld is om de spiegelreflex lenzen op mijn spiegelloze camera te zetten en daarna komt er een adapterring EF-M42 waarmee ik de vintage lens op de lensadapter kan koppelen. Afhankelijk waar ik zin in heb neem ik tussenringen mee M42 of EF, beide werkt prima alleen  moet je hem op een andere plek in de keten ertussen zetten.

Als je meer wil weten over het werken met tussenringen dan kun je dit artikel eens bekijken: ‘Macrofotografie zonder macrolens, deel 2: tussenringen’

Helicoid: een lensadapter met ingebouwde variabele tussenring

Veel mensen vinden het grote nadeel van het werken met spiegelloze systeemcamera’s dat je een extra adapter ertussen moet zetten als je wilt werken met lenzen die bedoeld zijn voor spiegelreflex of vintage lenzen. In mijn geval moet ik altijd de lensadapter EF-RF meenemen en ook de adapterring van EF-M42. Toch is het juist deze ruimte die de adapter inneemt die allerlei mogelijkheden biedt. Zo kwam ik een keer per ongeluk op de terminologie ‘helicoid’ terecht die veel gebruikt werd voor lenzen zonder eigen scherpstelring, zoals de projector lenzen die veel in de natuurfotografie gebruikt worden.

Een helicoid is eigenlijk de wiskundige term voor een soort wenteltrap. In de fotografie is het eigenlijk niet meer dan een draairing waardoor in dit geval de adapter zelf langer en korter wordt. Helaas zijn er nog geen grote merken die deze dingen maken voor de bekende lensmounts of camera-mounts maar als je even zoekt zul je op AliExpress diverse aanbieders vinden die helicoid maken (zelfs metaal!) met precies de koppelingen die je nodig hebt, in mijn geval een RF-M42. Daarbij stond zelfs nog aangegeven dat oneindig behouden blijft en dat is wel belangrijk. Dat betekent namelijk dat als de helicoid niet helemaal is ingeschroefd hij eigenlijk precies even groot is als de oorspronkelijke EF-RF adapter + RF-M42 adapterring.

Uiteraard heeft deze helicoid geen enkele vorm van elektronica maar dat is natuurlijk ook niet nodig want de vintage lens is ook een volledig handmatige lens.

De helicoid gemonteerd tussen mijn camera en Meyer-Optik Görlitz Primoplan 58mm f/1.9 lens.

Helicoid: hoe werkt het?

Het grappige is dat je er eigenlijk niets van merkt want in feite is het niet meer dan de oude koppeling die ik voorheen ook had. Ik kan keurig tot oneindig scherpstellen en verder is het gewoon zoals het voorheen. Tot het moment dat ik dichterbij wil dan de minimale scherpstelafstand.

Dit is de maximale vergroting die ik bij deze paddenstoel kon krijgen zonder hulpmiddelen.

Wat je dan doet is de camera op de minimale scherpstel-afstand zetten en in plaats van dat je gaat scherpstellen met de scherpstelring ga je verder met het draaien aan de helicoid. Deze wordt langer waardoor je ineens een stuk dichterbij kan. Vaak ga ik al op mijn compositie zitten en draai met de helicoid uit als zijnde een soort scherpstelring totdat mijn onderwerp scherp is.

Door aan de ring te draaien wordt de helicoid zowel aan voor als achterkant langer. Dit is traploos.
Door maar een klein beetje uit te draaien kun je meteen al een heel stuk dichterbij komen.
Wanneer de helicoid volledig heb uitgeschoven kom ik op ongeveer 22cm van mijn onderwerp.
Ik zeg niet dat dit de mooiste foto is maar het laat je wel keurig zien hoe dichtbij je nu kunt komen.

Een gamechanger

Ik moet hier bekennen dat zo’n ongelooflijk eenvoudig ontwerp voor mij echt een gamechanger is. Het werken met tussenringen kost altijd wat geklooi om te kijken welke je ring je nodig hebt en je elke keer alles uit elkaar moet halen en in elkaar moet zetten. Maar daarnaast merk ik dat met mijn vintage lenzen zelfs de dunste tussenring al meteen veel te veel is. De helicoid lost dit probleem keurig op omdat het traploos werkt. Eigenlijk heb ik nu een lens die kan scherpstellen tussen oneindig en circa 20 cm in plaats van oneindig en 60 cm. Het enige wat ik nu moet doen is op een gegeven moment overgaan van de ene scherpstelring naar de andere draairing.

Een eenvoudig blaadje in tegenlicht met waterdruppels kun je omtoveren tot een sprookjesachtig beeld.
De sfeer van de vintage bokeh doet wonderen met zelfs de meest eenvoudige onderwerpen.
Wil ik nog iets dichterbij dan kan ik simpelweg aan de tweede draairing draaien en creëer ik een soort variabele tussenring.
De bokeh wordt nu een stuk groter en daardoor wat onscherper maar het geheel is misschien nu nog wat dromeriger.

Wishlist

Als je goed zoekt op internet zijn er diverse helicoid te koop die gebruik maken van het feit dat je met je systeemcamera ruimte nodig hebt tussen je lens en camera die ze op kunnen vullen met deze adapter. Voor de meeste spiegelloze systemen zijn er helicoids te koop die je bijvoorbeeld kunt koppelen met een M42. En wellicht zijn er zelfs systemen te koop die koppelen met de spiegelreflex lenzen. Alleen zijn ze bijna allemaal nog zonder elektronica.

Soms je gewoon net een klein stukje dichterbij zonder dat je meteen een hele tussenring ertussen wil proppen.

Wat mij betreft stappen er een aantal grotere merken in dit gat om ook helicoids te gaan maken die voorzien zijn van elektronica zodat je bijvoorbeeld van je spiegelreflex lens ineens een macro-achtige lens kan maken zonder dat je je diafragma of scherpstellingsmogelijkheden kwijtraakt. Maar voor mensen die met oude vintage lenzen werken is er in ieder geval voldoende te vinden.

Veel succes,

Johan

Posted Under: all, Materiaal & Reviews, Tutorials & reviews, Tutorials macrofotografie

Andere tutorials macrofotografie

De witte paraplu:
onmisbaar bij macro

(Tegen)licht is soms mooi, maar wat als je in vol zonlicht toch liever het zachte diffuse licht wil? Neem dan een witte paraplu mee!

Lichtsoorten en lichtrichting
bij macrofotografie

Je kent wel mee- en tegenlicht maar er is nog veel meer aan soorten licht en richtingen. Kennis van licht kan je fotografie enorm verrijken!

Dromerige onscherpte

Soms heb je van die dromerige beelden, alsof er een zacht vitrage over het beeld ligt. Maar hoe doe je dat?

Macro zonder macrolens
deel 3: voorzetlenzen

Een voorzetlens is een soort vergrootglas waardoor je nóg dichterbij kunt komen met je lens. Vooral mooi voor insecten.

Alle tutorials macrofotografie

Andere materiaal & reviews

Wat is het beste statief voor mij? Het grote overzicht…

Statieven zijn onhandig, groot en zwaar. Toch zijn ze onmisbaar en een goed statief gebruik je ook echt. Maar wat is nou een goed statief? Hier de tips.

Hoodman CF Express kaartje: nieuwe speler op een grote markt

Waar de review blijft? Oh, sh.. volledig vergeten. En in de tussentijd heb ik het kaartje gewoon gebruikt. Zegt wel genoeg denk ik, toch?

Wat is een schommelkop?

Dat is toch iets met statieven? Heel goed! Net als het balhoofd is de schommelkop of gimbal een kop voor j statief maar deze is speciaal bedoeld voor lange telelenzen. Ik leg het uit en vertel meteen over de voor-en nadelen.

Wat is een balhoofd?

Dat is toch iets met statieven? Heel goed! Ik werk heel graag met balhoofden en zal uitleggen waarom.

Alle materiaal & reviews

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography