• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Vintage lenzen
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Hoe krijg je een mooie achtergrond bij macro- / detailfotografie?

8 augustus 2025

De grootste valkuil van macrofotografen is een enorme focus op het onderwerp. Maar ja daar ligt niet jouw creativiteit. Het is de omgeving en de achtergrond waarmee je sfeer kunt scheppen. Maar wat is nou een mooie achtergrond en hoe creëer je deze? Het heeft zeker te maken met scherpte diepte maar niet alleen. Het heeft ook te maken met de afstand tussen onderwerp en achtergrond. In deze tutorial neem ik je mee in de mogelijkheden.

Het is de achtergrond waar de creativiteit van de fotograaf zit.

Video tutorial

Omdat het allemaal weer wat veel informatie is heb ik de camera weer meegenomen naar Schiermonnikoog en leg ik het allemaal nog eens uitgebreid uit tussen de orchideeën. Ik maak even een resumé van de invloedsfactoren op de scherptediepte (diafragma, voorwerps- en brandpuntsafstand) en verder laat ik je zien hoe de verhouding werkt van scherptediepte t.o.v. de afstand tot je achtergrond. Want daar gaat het om. Zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=XFpCbiDJfMA

Scherptediepte en ‘acceptabel scherp’

Ik ga niet opnieuw een resumé maken van de invloed factoren op scherptediepte, dat heb ik uitgebreid gedaan in mijn tutorial “Wat is het beste diafragma voor macrofotografie?” Daar kun je lezen over de invloeden van diafragma, voorwerps- en brandpuntsafstand op de scherptediepte.

Maar er is nog één ding aan de scherptediepte die ik niet zo uitgebreid heb uiteengezet en dat is de definitie van ‘scherptediepte’. Het is namelijk niet zo dat alles binnen het scherptedieptegebied ‘gestoken scherp’ is. Scherptediepte is namelijk gedefinieerd als het gebied waarbinnen alles ‘acceptabel’ scherp is. Dat betekent dat aan het eind van het scherptedieptegebied, elementen die zich daar bevinden nog net acceptabel scherp zijn. Alles wat zich buiten het scherptedieptegebied bevindt, is dus niet meer acceptabel scherp, maar dat wil niet zeggen dat het meteen volledig onscherp is. En het is dit tussengebied waar je mee moet werken als het gaat om een mooie achtergrond.

Wat is een mooie achtergrond?

Voor ik kan vertellen hoe je een mooie achtergrond bij je macro of detailfoto kunt krijgen zullen we eerst moeten nadenken wat er wordt verstaan onder een mooie achtergrond. Immers dat zal van persoon tot persoon verschillen. Ik ga je dus ook niet vertellen wat mooi is maar kan je slechts meenemen in wat ik zelf ambieer in mijn macro of detailfoto’s. Zo kun je ervoor kiezen om een achtergrond volledig klinisch vlak te hebben, met andere woorden volledig onscherp en een egale kleur. Het is niet mijn persoonlijke voorkeur maar het kan natuurlijk.

Een waterjuffer met een klinisch vlakke achtergrond. Ik zal bekennen dat ik dit niet de meest spannende achtergrond en daarmee niet de meest spannende foto vindt.

Laat wat gebeuren in de achtergrond

Zelf hou ik ervan dat er nog van alles gebeurt in de achtergrond. De achtergrond kun je gebruiken om bijvoorbeeld elementen te plaatsen die weliswaar herkenbaar zijn maar niet meedoen als onderwerp. Op die manier kunnen er onderwerpen in zijn natuurlijke omgeving plaatsen en zorgt de achtergrond voor een spannende omlijsting. In een vorige tutorial ben ik al begonnen met quotes van mijzelf te zetten en daar ik geen negatieve reacties heb gekregen waar ik het om er nog eentje op te schrijven:

“Een onderwerp is al mooi van zichzelf, daar zit niet jouw verdienste als fotograaf. De creativiteit en mogelijkheden van de fotograaf zitten in wat je met het onderwerp doet: de omgeving en achtergrond.”

Zelf hou ik daarom meer van dit soort achtergronden:

Door de scherpte-isolatie is duidelijk wat het onderwerp is van deze foto maar in de achtergrond kun je de natuurlijke omgeving zien en wegdromen in wat weliswaar niet scherp is maar wel iets weggeeft.
De achtergrond doet hier heel duidelijk mee met de compositie: ik heb het oranje tipje in een lichte bokeh vlek geplaatst. Toch is de achtergrond niet concurrerend maar ondersteunend.

Zorg voor afstand tussen onderwerp en achtergrond

Of je nou een klinisch vlakke achtergrond ambieert of dat je het juist leuk vindt dat er nog van alles in de achtergrond gebeurt, alles hangt samen met de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond. Als je beseft dat meteen achter het onderwerp de achtergrond elementen weliswaar niet meer in het scherptedieptegebied vallen maar ook niet meer acceptabel scherp zijn, dan kun je je voorstellen dat dat eerste stukje achter het scherptedieptegebied eigenlijk een gebied is waarin je leegte wil. Het eerste stuk achter het scherptedieptegebied is onacceptabel scherp, of beter gezegd: irritant onscherp. In dat gebied is alles net niet scherp maar ook niet onscherp genoeg. Het irriteert en doet duidelijk onscherp aan. Daarom wil je dus in het eerste stuk achter je onderwerp wil je dus eigenlijk geen elementen. Zorg dus altijd voor afstand tussen je onderwerp en je achtergrond.

Tja, de achtergrond volgt hier op ongeveer 1 cm na het onderwerp. Hoewel de grond en de grassprieten niet volledig scherp zijn, zijn ze ook niet zo onscherp dat ze een mooie achtergrond vormen. Dit is precies het tussengebied waarin het net niet scherp en net niet onscherp is, dit is het gebied wat je wil voorkomen.
Er gebeurt van alles in de achtergrond bij deze libel maar het concurreert niet met het onderwerp omdat de afstand tussen onderwerp en elementen in de achtergrond zo groot zijn dat er een duidelijke scheiding is tussen scherp en onscherp.

Verhouding tussen scherptediepte en afstand tot achtergrond

Hoe groot dat stuk leegte achter je onderwerp moet zijn hangt echter weer af van je scherptediepte. Heb je een heel klein scherptedieptegebied, dan zal de afstand tot de achtergrond ook relatief klein kunnen blijven omdat de afname van scherpte enorm snel gaat en je dus al heel snel mooie onscherpte krijgt. Heb je echter een grotere scherptediepte dan zul je ook een veel grotere afstand tot je achtergrond aan moeten houden.

Helaas geven de apps op de telefoon hier geen informatie over en zul je dus dit zelf moeten uitzoeken en ervaring mee moeten opdoen. In de video laat ik je live in het veld zien hoe dit werkt.

Hier sta ik zover van de juffer af dat de afstand tussen juffer en achtergrond (bloemen van de judaspenning) ook heel groot moest zijn voor deze mooi onscherp genoeg was. Ik denk dat er zeker wel 1 m tussen de juffer en de bloemen zat.
Bij deze macro van de vleugel van een juffer zie je dat het scherptediepte gebied zo klein is dat ook de overgang van scherp naar onscherp heel snel gaat. Op de achtergrond zie je het lijf van de juffer die je eigenlijk al mooi onscherp genoeg is terwijl die misschien op een paar millimeter naar het onderwerp zit.

Posted Under: all, nieuwsbrief, Tutorials & reviews, Tutorials macrofotografie

Andere tutorials macrofotografie

Plaats elementen los van elkaar

Vaak staan allerlei elementen in de weg, voor elkaar of tegen elkaar aan. Het is aan de fotograaf om ieder element zijn eigen plek te geven in de compositie.

Effectief diafragma
bij (extreme) vergrotingen

Ooit gemerkt dat de foto donkerder wordt als je met je macrolens dichterbij je onderwerp kruipt? Of de sluitertijd langzamer wordt?

Macro-of telelens? (met video)

Ik pak eerder een telelens voor mijn macrobeelden dan een macrolens, maar waarom? In deze tutorial legt ik alles uit over afbeeldingsmaatstaf, beeldhoek, scherptediepte en achtergrond.

Winterse natuurdetails (met video)

Winter en macro worden maar weinig gecombineerd. Toch zijn er in de wintermaanden veel unieke natuurdetails.

Alle tutorials macrofotografie

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography