• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Vintage lenzen
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Making of: Schelpen bij zonsondergang

23 augustus 2025

Als natuurfotografen zijn we dol op zonsopkomsten en zonsondergangen wegens het prachtige licht. Toch zijn er heel veel momenten dat ook deze in potentie spectaculaire omstandigheden, lastig zijn. Zo ook vanavond op het strand van Schiermonnikoog. Gelukkig vind ik op het eind nog net een paar schelpen in het water.

Twee schelpen die op een lijn liggen bij de zonsondergang. Dankzij de plas water lukt het om toch een geslaagd beeld te maken deze moeilijke avond.

Lastige omstandigheden

Tijdens mijn wadden workshops op Schiermonnikoog ga ik iedere avond richting het strand met de deelnemers voor de zonsondergang. Zo ook afgelopen juni. Je weet nooit wat je tegen gaat komen en in mei hadden we twee avonden met strakblauwe lucht. Het leek nu beter te zijn met mooie bewolking maar eenmaal op het strand aangekomen bleek een hardnekkige wolkenband aan de horizon de ondergaande zon te blokkeren. Lastige lichtomstandigheden waarbij je vooral bezig bent met wachten en kijken op wat gaat komen.

Prachtige wolkenmassa boven ons hoofd maar een vervelende wolkenband aan de horizon. Met de Laowa 10 mm horizontaal kun je tot ver achter en boven je hoofd fotograferen.

Plasjes… dus reflecties

Al dwalend over het strand treffen we in de verte een aantal plasjes aan na het laatste hoge water. Je ziet het water langzamerhand in het zand verdwijnen maar het weinige water is voldoende om aan de slag te gaan met reflecties. Omdat je nu te maken hebt met twee werelden voor de prijs van één maakt het minder uit dat aan de horizon geen zon te zien is.

Een laatste, of eerste, plant op het strand. Wegens de vertekening van 10 mm heb ik deze centraal in het beeld geplaatst.
Ondanks dat er geen zon te zien is, is het dynamisch bereik enorm groot en ben ik blij met de plasjes waarin de lichte lucht reflecteert. Hoe prachtig ook de setting, fotografisch ben ik nog niet enorm onder de indruk.

Schelpjes!

Dan zie ik ineens een aantal schelpjes in een plasje liggen en een idee is geboren. Ik hou enorm van de detail-in-landschap, of macro landschap beelden. Hierbij pak ik mijn Laowa 10mm groothoek en kruip zo dicht mogelijk op mijn onderwerp waardoor een vervreemdend perspectief ontstaat waarbij het lijkt of de schelpen enorm groot zijn of de achtergrond enorm klein. Op die manier kan ik een klein onderwerp in zijn enorme grote omgeving plaatsen en een klein onderwerp ook nog eens groots weergeven. Ik had eigenlijk met filters moeten werken maar omdat mijn camera nagenoeg boven het wateroppervlak hangt zouden de onderkanten van mijn gradiënt filters in het water terecht komen.

Omdat ik verder ook nog eens op een enorm onhandige wijze boven het water hang, en omdat ik niet met mijn knieën onder water wil, besluit ik mijn toevlucht te zoeken tot exposure belending of HDR. Wanneer je je zelf ontspannen op twee seconden zet en de bracketing van de belichting aan, knalt de camera vanzelf alle verschillende belichtingen achter elkaar door. Dankzij de auto ISO loop je ook niet het risico dat de camera in de diafragmavoorkeuzestand toch veel te langzame sluitertijden krijgt. Ik gebruik expres de diafragmavoorkeuzestand om in ieder geval te zorgen voor gelijke scherptediepte in alle foto’s.

De 6 belichtingen van de exposure bracketing en basis voor de HDR.

HDR maar wel zo natuurlijk mogelijk…

Het grote risico van HDR vind ik dat het al snel heel onnatuurlijk wordt. Immers strijk je alle contrasten glad en wordt het eindresultaat een hele vlakke belichting terwijl in werkelijkheid het contrast enorm groot is. Ik zorg er daarom in de nabewerking ook doelbewust voor dat het contrast weer groot genoeg wordt met ook de hooglichten en donkere partijen. Ook al valt het volledige dynamisch bereik binnen één foto, dan nog wil ik dat de foto eruitziet alsof het echt een hoog contrast is.

Twee schelpen die keurig netjes op één lijn liggen. Nee die heb ik niet neergelegd…

Posted Under: all, Making of..., Tutorials & reviews

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography