(Natuur)fotoclubs zijn bedoeld om samen te ontwikkelen in de fotografie. Leren van elkaar, elkaar stimuleren en enthousiasmeren. Binnen (natuur)fotoclubs worden initiatieven opgezet om samen op pad te gaan, workshops te volgen en kennis te ontwikkelen. Alles om de gepassioneerde hobby van (natuur)fotografie bij ieder fotograaf te stimuleren.
Fotobesprekingen
Eén van de meest waardevolle onderdelen van de ontwikkeling in fotografie is de fotobespreking. Hoewel diverse fotoclubs hier verschillende manieren voor hanteren komt het altijd neer op het gezamenlijk bespreken van ingezonden beelden van lezers.
Als natuurfotograaf heb ik veel ervaring in het begeleiden van fotobesprekingen, zowel binnen eigen reizen en workshops als online (zie online fotobesprekingen) en in clubverband.
Tijdens een fotobespreking hanteer ik de volgende ‘regels’:
- De bespreking is een interactief geheel waarbij ik iedereen uitdaag om actief mee te doen. Bedenk dat je meer leert van de feedback die jij geeft op beelden van anderen dan de feedback die jij ontvang op je eigen beelden!
- De basis van een bespreking is respect, het gaat niet om een oordeel maar om de maker handvatten te geven verbeteringen aan te brengen en zich verder te ontwikkelen.
- Een bespreking gaat uit van het plan, idee of concept van de maker. Hij/zij had iets voor ogen en alleen vanuit dat doel kunnen we kijken naar goede punten en mogelijke verbeteringen.
- Iedere foto heeft positieve punten en die benoemen we ook. Waar ligt de kracht van de maker, waar kan hij/zij mee verder.
- Eventuele tips of verbeterpunten zijn altijd haalbaar voor de maker, zijn/haar kennis- en ervaringsniveau en zijn/haar apparatuur. Dat betekent dat de één heel andere tips zal krijgen dan de ander.
- Eventuele tips en verbeterpunten zijn altijd bedoeld om te stimuleren en enthousiasmeren om jezelf uit te dagen.
- Iedere feedback dient positief gebracht en goed onderbouwd te zijn, reacties als ‘deze foto doet mij niets‘ of ‘hier kan ik niets mee‘ worden niet geaccepteerd.
- Feedback kan technisch van aard zijn maar liever gaat het mij om de inhoud en vorm van het beeld. Het is een verleidelijk om het vooral over scherptediepte of belichting te hebben maar uiteindelijk gaat een beeld veel verder dan de techniek. Past de vorm bij het plan van de maker, de inhoud bij het concept, etc.
- Hoewel ik ook altijd mijn complimenten en tips zal geven op een beeld is mijn mening niet het Salomons oordeel. Mijn mening is ook maar een mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn.
- Ik hou mij aan de grote ‘ja-maar-regel‘. De meest fotografen zijn dankbaar voor ieder compliment en tip maar sommigen reageren te snel met ‘ja maar…‘ als verdediging voor het beeld of de keuzes in het veld. Bedenk dat ik als kijker geen boodschap heb aan de moeilijkheidsgraad van het maakproces of zeldzaamheid van het onderwerp. Een foto moet voor zich spreken en is niet mooier als het onderwerp zeldzamer of moeilijker is. Bij 2x ‘ja maar‘ ga ik ervan uit dat de maker niet echt openstaat voor feedback gaan we daarom gewoon door met de volgende foto 🙂 Immers, feedback werkt alleen als je ervoor openstaat.
Jurering van fotowedstrijden
Veel (natuur)fotoclubs houden jaarlijks een fotowedstrijd. Daarbij grijpen steeds meer clubs naar een extern jurylid om niet alleen interne partijdigheid te voorkomen maar ook om telkens een ander licht te laten schijnen op ‘mooie’ foto’s. Op die manier krijg je als club diversiteit aan winnende beelden en nieuwe invalshoeken.
Ik heb reeds vele malen op mogen treden als extern jurylid bij diverse (natuur)fotoclubs. Ik heb daarbij vaak teruggekregen dat ik vaak anders dan mijn collega fotografen kijk en beoordeel. Mijn uitgangspunten zijn meestal:
- De schoonheid van een foto is onafhankelijk van de schoonheid van het onderwerp, ‘een foto van iets moois is nog geen mooie foto‘. Ik probeer dan ook door een mooi onderwerp heen te kijken en op zoek te gaan naar de schoonheid van de manier waarop de fotograaf het onderwerp heeft vastgelegd. Zo zal een foto van een ijsvogel bij mij waarschijnlijk nooit winnen tenzij op unieke manier vastgelegd.
- Ik waardeer de ‘handtekening’ van de fotograaf, een beeld wat een stijl en visie in zich heeft waardeer ik meer dan een gelikt beeld wat lijkt op vele andere gelikte beelden.
- Ik waardeer de zoektocht, proces en visie van de fotograaf. Een beeld met meerdere lagen waarbij duidelijk is dat de fotograaf is beziggeweest met het samenbrengen van elementen, technieken of ideeën waardeer ik meer dan een ‘perfect’ ééndimensionaal beeld.
- Ik waardeer een fotograaf die boven zichzelf uit weet te steken hoger dan een fotograaf die bepaalde technieken perfect beheerst maar hierin niet echt verder ontwikkelt.
- Ik waardeer een prachtig beeld gemaakt met eenvoudige apparatuur hoger dan een beeld wat alleen gemaakt kan worden met de voldoende financiële middelen.
- Ik waardeer een prachtig beeld van dichtbij (local patch, Nederland, etc.) hoger dan een beeld van heel ver weg waarbij het vooral gaat om de unieke exotische omgeving of onderwerp.
- Ik zoek altijd naar diversiteit in de uiteindelijke lijst met winnende beelden. Vergelijkbare beelden zal ik zelden samen opnemen in deze lijst.
- De te jureren beelden ontvang ik graag minstens 2 weken voorafgaand aan de avond digitaal en geanonimiseerd.
Kosten en boeken
Klik hier voor de kosten en om een lezing / presentatie te boeken.