activiteiten

Aankomende activiteiten: workshops, lezingen en reizen

Reeds geweest

1 2

thoughts on “activiteiten

  1. Hoi Johan,

    Geweldig verhaal en schitterende foto’s.
    Ik ben mijn Mavic pro kwijt geraakt. Deze ligt ergens in het Paterswoldse meer, maar heb inmiddels een nieuwe.
    Ik wil mijn drone vooral gebruiken voor video opnames. Echter ook ik maakte de fout om met te weinig vlieguren al mooie opnames te willen maken. Ik moet me er toe zetten om meer piloot ervaringen op te doen.
    Heb inmiddels mooie opnames gemaakt van de witte krijtrotsen in Normandië, maar ook van Lauwersoog, waar de veerdienst naar Schiermonnikoog vertrekt.
    De moraal van mijn verhaal is echter om vooral vee l vlieguren te maken om daarna pas echt de mooie plaatjes te kunnen schieten.
    Je moet, zo is mijn ervaring inmiddels, eerst goed kunnen vliegen. Om daarna de mooie shots te kunnen maken.

    • oei… dat is een harde les zeg! Maar je tip is absoluut waar, vliegen is echt een vak apart en je zult dat eerst onder de knie moeten krijgen voor je echt goed kunt fotograferen of filmen.

  2. Prachtig betoog, Johan, en helaas niet meer dan de waarheid. Ook ik vraag me al jaren af waarom natuurbeheer in dit land zo gefocussed is op het stilzetten van natuurlijke processen, zodat een gebied blijft zoals het is, terwijl natuur niet statisch, maar constant in beweging is.

  3. Even een POSITIEVE uitbreiding van je vocabulaire. Ik vind het een FESKULL en SICK artikel! Met een paar SPANG foto’s. Werkelijk KAPOT goed geschreven. AIGHT!!! ( Ik heb dit wel even moeten opzoeken. Straattaal uit mijn tijd was PEACE, FLOWERPOWER, en HEY MAN.)

    In je artikel schrijf je oven 4 hoofdgroepen. In Wiki lees ik dat die te verdelen zijn in 6 groepen die een nagenoeg natuurlijke eenheid zijn en 86 groepen die een mate van beheer hebben. Die verhouding is al veelzeggend!
    Nu ik er over nadenk. Waar in Nederland zijn die gebieden die een nagenoeg natuurlijke eenheid zijn en waar landschapvormende processen ongestoord verlopen?

    De Nederlander te klein voor natuur? Misschien nog erger. De Nederlander is geen natuur waard!
    Zodra zich maar iets vormt wat op natuur lijkt raken we in paniek. We gaan het beheren, uitbaten, misbruiken of vernietigen. Misschien herkennen we de (gewone) natuur niet meer. Met al die programma’s van National Geographic waar het in een overtreffende trap getoond word, en men niet schuw is van manipulatie (voor een “beter” effect).
    Het kan het succes van de natuurfilms van Ruben Smit verklaren. Ook spektakel.
    Ik zie “de Nederlander” de natuur op een vreemde manier beleven. Met veel gepraat, geschreeuw en muziek. Stilte en rust moet voorkomen worden. We racen met mountainbike’s met ware doodsverachting dwars door de mooiste gebieden en maken de voetgangers het leven zuur. Jongelui met gettoblasters in de stad kan ik nog enigszins begrijpen (de herrie van de stad buitensluiten) maar in de rust van de natuur? Wielrenners, wandelclubs en groepjes hardlopers. Je hoort ze al van een kilometer afstand aankomen. Babbel, babbel babbel….
    Het genieten en accepteren van de natuur leren we heel snel af. Kleine kinderen hebben veel aandacht voor de natuur. Ze zien waarschijnlijk veel meer dan wij. Maar al snel doet de omgeving zijn invloed gelden. “Pas op, maak je niet smerig. NIET AANKOMEN. Dat is gevaarlijk. Ze kunnen bijten! Wat ben je daar aan het doen? Kabouters bestaan niet. Dat is ONKRUID. Blijf op het pad”. Kijk eens naar de reacties op het terras als er een wesp is. Aangeleerde hysterie! Onze angsten voor spinnen en slangen. Al helemaal vastgelegd in onze genen. En sprookjes….! De grote boze wolf, het enge bos etc.
    We moeten “even” terug naar het begin. Ouders moeten proberen hun fobieën niet te projecteren op kinderen. Professionele begeleiders van jonge kinderen (opvang, school en club) moeten aandacht geven aan natuurbeleving in zijn breedste vorm en vooral het kind, kind in de natuur laten zijn. Dan groeien er langzaam generaties op die een andere, gezondere kijk op de natuur hebben. En uit die generaties komen beheerders, beleidsmakers en politici voort die wel in staat zijn op een natuurlijke manier met de natuur om te gaan. Daar ligt onze NATUURLIJKE toekomst.

    • Beste Laurus,
      Dank je wel voor allereerst het opnieuw vergroten van mijn vocabulaire :-)

      Mijn artikel is zeker niet compleet en slechts bedoeld om mensen aan het denken te zetten. Ik heb een aantal kenmerkende Nederlandse ‘natuur’ typen genomen die wij algemeen aannemen als echte natuur om in te laten zien wat een interessant beeld wij hebben van natuur. Dat in feite de meest kenmerkende Nederlandse natuur helemaal geen natuur is. Ik heb overigens geen waardeoordeel gezet over het wel of niet in stand houden hiervan. Dat laat ik aan de lezer over. Of de Nederlander natuur waard vind ik wat ver gaan. Ieder mens is is mijn ogen onderdeel van de natuur, heeft natuur nodig en is het waard om onderdeel te zijn van de natuur. Je beschrijving over het beleven van de natuur door veel Nederlanders is een heel goed onderwerp… staat in de planning voor een volgende column 😉

  4. Hoi Johan, gaan jullie dit jaar vaker naar Finland? Wij gaan 30 juni a.s. emigreren naar Helsinki. Daarnaast fervent fotograaf dus het lijkt me erg leuk om ons nieuwe thuisland beter te leren kennen en bezig te zijn met fotografie. Ik hoor graag van je of je dit haar nog een keer een fotoreis naar Finland organiseert.

    Vriendelijke groet,
    Ingrid Paardekooper

    • Jazeker, kijk even in het reizen aanbod, in de herfst ben ik er weer voor de Finse Ruska

  5. dat is inderdaad iets waar je niet snel aan denkt. dat afspoelen doe ik wel. uit elkaar halen heel incidenteel maar eigenlijk te weinig. goed dat je dit eens aan de orde stelt

  6. Beste Johan van der Wielen,
    22 t/m 24 juni 2018 is er nog een plekje vrij?
    Ik woon op Schiermonnikoog, en heb een eigen slaapplek,
    wat zijn dan de kosten?
    Graag hoor ik van u.
    Met vr groet,
    Romy Dam
    Schiermonnikoog

    • Beste Romy, dank voor je bericht naar inmiddels is het laatste plekje alweer bezet. Wellicht een volgende keer

  7. Wolfelinde ,
    hallo Johan mooi publicatie.
    Maar heb toch een vraagje ?
    Als de zonneklep gemonteerd staat krijg ik mijn foto’s rechtsboven en linksonder zwart in de hoeken.
    hoe komt dit?????.

    • Hey wat een vreemd probleem Dat ken ik de helemaal niet. Ik neem aan dat je een full frame camera gebruikt maar van welk merk? Weet je zeker dat je de zonnekap goed hebt gemonteerd, de Dunne vooruitstekende stukjes zitten aan de zijkant de grote aan de boven en onderkant.

    • Kan maar hoeft niet. Ik ken fotografen die fantastische beelden maken maar die nooit delen. Voor hun is fotografie een stuk beleving en de foto’s houden zij gewoon voor hunzelf. Het delen en tonen is voor hun geen onderdeel van de fotografie en heeft niet hun behoefte. Het zelf bekijken van hun beelden is voldoende. In mijn geval is delen zeker een meerwaarde maar ook geen doel. Ik maak geen foto’s om die alleen maar te delen. Ja, ik heb een publiek nodig maar ik wil het publiek iets meegeven, mijn verhaal.

  8. Grazers in de OVP hebben in de winter geen eten nodig? het zijn geen beren die in winterslaap gaan!
    Te zot voor woorden dat je durft te schrijven dat je je hebt verdiept in de materie.
    In hooi zit geen voedingswaarde? ook niet waar.
    Het enige punt waar ik het mee eens kan zijn is dat afschot hier – helaas – nodig is. Beter in 1 klap dood dat moeten creperen. Maar nóg beter is om het hele project te stoppen. Zonder natuurlijke vijanden is dit een onnatuurlijke situatie.

    • Beste Ellen, dank je wel voor je reactie en passievolle betoog. Kijk ook even naar de reacties die ik op anderen heb gegeven en de uitnodiging die ik daarbij aan velen heb gedaan.

  9. Beste Johan, het is een duidelijk verhaal, Dank daarvoor. Ik ben het niet op alle punten met je eens…Die Siberische kou…Die viel wel wat mee…Een paar dagen..Voor die tijd lag er al een massagraf van uitgemergelden dieren…en de bronstijd was echt al lang voorbij…teveel dieren op een relatief klein oppervlak moerasland. Land wat toebehoord aan vogels en waterdieren. Niet voor niets waren er al lang geen grote grazers meer in dat gebied. Naast een dood dier staan…ok…Maar te midden van een massagraf. …niet normaal. ..De vele foto’s spreken voor zich.
    Je spreekt over een ONNEDERLANDSE vlakte….hoort hier ook niet te zijn.
    Het moment dat herten,paarden en runderen achter een hek worden gezet, is het net als de koeien en paarden, gewoon vee en is de beheerder ervoor verantwoordelijk. Deze dieren zijn dan wel afhankelijk van ons. Het is ook niet BIJVOEREN maar gewoon VOEREN. En geen koekjes, dat is natuurlijk onzin. Deze mensen zijn bekwaam als het om de paarden en runderen gaat.
    De dierenbescherming kijkt de andere kant op, staan wel direkt op de stoep als er ergens een boer een ondervoed of ziek dier heeft.
    Welzijnsvoordelen….welzijnsbelang….Ja, die van hun portemonnee. ..
    Jammer dat de jagers zoveel belang hebben…en het is slecht voor toerisme en het imago van natuurminnend Nederland.
    De wolf zou daar op zn plaats zijn (nou ja niet echt..moeraslandschap, hoort ook de wolf niet thuis) maar er staan hekken omheen…snelweg…spoorlijn. ..) het kan gewoonweg niet.
    Mijn mening is dat deze dieren daar weg moeten. Hekken weg en kijk welke dieren zich daar thuis voelen, die komen dan vanzelf wel.
    Je bent een columnist met bovengemiddelde kennis van dit gebied, ga in gesprek met de mensen met bovengemiddelde kennis van de paarden en runderen…
    Die paar dagen kou kan ik geen Siberische beer noemen, aan deze narigheid lag eerder het voedseltekort voor zoveel dieren ten grondslag.
    Maar nogmaals, Dank voor jouw artikel, goed geschreven!!!

    • Beste Yvonne, dank je wel voor je fijne reactie. Ik vind het fantastisch dat je op constructieve en vooral respectvolle manier oneens met mij wil zijn, dat is de basis voor een fijne en goede dialoog. Zoals je in mijn verhaal kunt lezen ben iok het ook zeker niet met alles eens, sterker nog, hoe meer ik schrijf en lees hoe moeilijker ik het vind om een echte mening te vormen. En ik ben volledig met je eens dat deze beelden niet echt helpen voor het imago van Nederland. Overigens is de beheerder misschien verantwoordelijk maar uiteindelijk is het de politiek die vertelt wat de beheerder wel of niet mag. En juist die politiek gebruikt in mijn ogen het hele probleem op dit moment voor hun eigen kiezersgezin. Over de paarden, ik heb inderdaad veel reacties vanuit de paardenwereld ontvangen met allerlei nieuwe informatie (op helaas niet altijd dezelfde respectvolle wijze als jij hier schrijft) en die ben ik dan ook aan het verifiëren. Helaas blijken paardenliefhebbers en ander experts (lees: dierenartsen) het niet altijd met elkaar eens te zijn als het gaat om bijv. metabolisme. Dat maakt het voor mij heel lastig een eenduidige mening te vormen. En ik laat mij niet overtuigen door heftige woorden maar alleen door feiten. Want alleen op die manier kunnen we een echte dialoog voeren èn tot een oplossing komen.

  10. Ik heb inmiddels heel veel artikelen gelezen over de OVP! Van voor- en tegenstanders!!
    En na dit stuk gelezen te hebben vraag ik mij af waarom u denkt, als natuurfotograaf, verstand van dieren te hebben?
    U slaat de plank naar mijn mening helemaal mis…

    • Beste Saskia, dank je wel voor je reactie. Met mijn achtergrond in de biologie en jarenlange ervaring in de natuur als fotograaf (immers, als fotograaf maak ik niet alleen plaatjes, ik moet goed weten wat ik vastleg) en daarnaast mijn inmiddels jarenlange bezoeken aan dit gebied, heb ik gemeend bronnen te mogen raadplegen en op basis van zoveel mogelijk feiten een verhaal te schrijven. Dat recht heeft overigens iedereen en het is ieders recht om mijn verhaal wel of niet in twijfel te trekken. Ik ben niet de enige die hierover schrijft en als u het niet met mij eens bent is dat uw goed recht. Maar als u mij verwijt dat ik de plank missla kan ik dat alleen beamen als u mij zou kunnen voorzien van andere verifieerbare bronnen die een ander licht op de zaak kunnen laten schijnen.

  11. Och och wat een hoop onwetendheid in een stukje tekst.
    Dieren hebben geen voedsel nodig en eten het ook niet maar wachten op het gras?

    1. Grote grazers bouwen vetreserves op tegen de koude. Er is een chronisch te kort aan voedsel in de OVP waardoor al voor de winter deze dieren geen vetreserves hebben op kunnen bouwen en daarom sterven ze aan de koude. Grote grazers gaan niet zoals egels in een winterslaap. Voedsel hebben ze nodig om hun darm stelsel op gang te houden anders krijgen ze koliek, maagproblemen of gaan zoals er dus nu gebeurt dood.
    2. De dieren eten het voedsel wel degelijk. Daarvoor moet je maar eens mee gaan om te kijken bij het voeren. Ze staan zelfs bij de hekken te wachten op voedsel. Sommige dieren hebben echter zo weinig voedsel gehad dat hun darmen het niet meer kunnen verwerken, ze blaren in hun mond hebben van het eten van bv boomschors of niet meer kunnen kauwen omdat hun tanden niet meer kunnen malen doordat ze te lang zijn onthouden van voldoende ruwvoer.
    3. Ze wachten inderdaad op gras maar dat groeit nog lang niet en zodra het weer begint te groeien worden de sprietjes die zich nog laten zien meteen opgegeten door de aanwezige dieren of de ganzen die binnenkort terug keren. Het gras krijgt dus niet eens de kans om te gaan groeien, de meeste grond is te zeer omgeploegd door de hoeven op een te drassige grond waardoor gras amper nog kan terugkomen, grijpt jkk zijn kans en is er dus geen sprake van bijvoeren maar van voeren omdat er simpelweg geen voedsel is!

    Verdiep je eerst eens in grote grazers voor je domme uitspraken doet. Veel succes verder met je blogjes.

    • Beste Martine, dank je wel voor je uitgebreide betoog en de tijd die je neemt om te reageren. Het vuur waarmee je het voor de dieren opneemt siert je enorm, gebruik die energie om de echte beleidsmakers, de politiek, te overreden. Niet SBB maar de politiek (m.n. provinciale staten provincie Flevoland) hebben de macht om iets te veranderen maar gebruiken op dit moment de hele emotie en discussie schaamteloos voor hun eigen kiezers gewin (zowel links als rechts). Ik zie drie heldere argumenten van u waarvan sommigen in tegenstelling zijn tot de feiten die ik uit de wetenschap heb kunnen halen of van onafhankelijke experts heb vernomen. Dat kan natuurlijk, en daarom nodig ik u uit om daar waar ik foutieve aannames heb gemaakt, mij te voorzien van liefst verifieerbare bronnen die ik kan nalezen. Als blijkt dat ik een correctie aan moet brengen zal ik dat ook zeker doen om op die manier alleen maar verder te komen in het zo goed mogelijk informeren van mensen die zelf niet over alle informatie beschikken. Mijn uitspraken zijn niet ‘dom’, alleen gedaan op basis van andere feiten dan waar u wellicht over beschikt.

  12. Beste Johan,

    Wij verdiepen ons al 15 jaar in het bijzondere dier Paard en het wil er bij mij
    Niet in dat dit normaal te noemen valt! De ‘wilde paarden in Amerika kunnen trekken en weg
    Uit een gebied als ze dat willen deze paarden herten en runderen staan met veel te veel achter een Hek en kunnen geen kant op!! Wat denk u dat er gebeurt als de hekken plat gaan dat ze daar gezellig bij of dat ze weg trekken op zoek naar eten??? Ik weet zeker het laatste en ik denk dus dat daar het punt ligt! Hoe vaak hoor je niet mensen zeggen oowh mijn paard staat graag op sta JA omdat daar eten ligt als ze na een uurtje paddock weer naar binnen komen maar geloof mijnals de stalseur open blijft staan de paarden weer buiten als het eten op is! Sommige mensen laten zich een rad voor ogen draaien met alles onzin verhalen over een spaarstand blablabla en ze willen geen eten daarom vallen ze nu aan op alles wat ze aangeboden word zeker? En ja het is natuurlijk dat paarden aan bomen knagen daarom krijgen die van ons ook takken in de winter zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen maar wat scherts mijn verbazing ze eten ook het aangeboden hooi op vreemd toch als blijkt dat ze het niet willen hoeven of nodig hebben!!!!
    Misschien is het een punt dat de meeste dieren in Nederland te dik zijn wij kampen ook met 1 geval van de 4 maar het feit blijft dat als ze niet aan voldoende eten kunnen komen er inwendig schade ontstaat die onherstelbaar is en DAT word er niet bij verteld.
    En ik geloof niet dat het metabolisme van de konikspaarden zo anders is dan van het paard wat bij ons in de wei staat!!!! En ja er kan in de winter minder gevoerd worden maar zolang er een Hek omheen staat die je voor je dieren te zorgen als het slecht gaat en als het goed gaat!!!! En dit is iets wat erggg slecht gaat!
    En ik denk dat je even inlezen en er ovenadenken geen gegronde wetenschap is als mensen die hun leven tussen de dieren optrekken kijken leren en leven! De oostvaardersplassen moeten opgedoekt en de dieren naar een plek die wel geschikt is voor ze!!!

    • Beste Joyce, dank je wel voor je betoog en de tijd die je hebt genomen hier te reageren. Heldere standpunten!

  13. Ik kan het op meerdere fronten niet met je eens zijn omdat je in ieder geval geen idee hebt hoe het darmstelsel van een paard werkt. Of het nou zomer of winter is een paard heeft eten nodig om de boel warm te houden en de darmen gezond. Ondergewicht kan er juist toe leiden dat de vruchtbaarheid toenemen omdat het ras zichzelf gaat beschermen, een beetje het idee achter het hele voortbestaan van ieder wezen: onsterfelijkheid of voortplanten. In dit geval hebben de dieren tekorten en is overleven niet vanzelfsprekend dus is voortplanten de oplossing.
    Het is leuk geprobeerd en voor een aantal dieren zullen jouw statements opgaan maar niet voor alle dieren, zoals ook de runderen. Runderen hebben lang gras nodig om voedsel binnen te krijgen omdat ze een speciale manier van grazen hebben. Het soort lange gras wat je in de OVP niet tot zelden zal vinden. Erg lastig dus.
    Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt als je schrijft: er lijkt geen plek te zijn voor natuur in Nederland. Hoewel jij doelt op de mensen die het dan niet kunnen aanzien, blijf ik erbij dat Nederland te volgebouwd is voor natuur en dat je in dit soort omheinde gebieden onherroepelijk problemen blijft houden. Het moet of groter of weg. Echte natuur kan in principe niet hier. En de kleigrond waar je zo vruchtbaar over spreekt is per definitie niet geschikt voor paarden. Sterker nog: het hele gebied is geen natuur want zonder bemoeienis van de mens was het gewoon nog water geweest. Hoe natuurlijk is dat dan?

    • Beste Sharon, dank je wel voor je heldere betoog en tijd die je hebt genomen uitgebreid te reageren. Ik denk dat je daar een paar goede punten aansnijdt en zeker over natuur in Nederland zijn we het grotendeels eens. Overigens gaat dit allemaal niet alleen voor de OVP op want bijna alle gebieden in Nederland die we natuur noemen zijn grotendeels bepaald door de mens. En daar zit ook mijn twijfel over wat er arroganter is: het feit dat wij als mens de natuur wel even zullen maken en bepalen wat er wel en wat er niet mag leven om vervolgens gezonde dieren in de bloei van hun leven af te schieten omdat ze te veel zijn òf dat we juist helemaal niets doen en dieren pas afschieten op het moment dat wij als mens besluiten dat ze lijden. Ik vind het allemaal steeds lastiger worden.

  14. Als de grote sterfte dit jaar, volgens u voornamelijk.door de Syberische beer komt, hoe kan ’t dan dat er zoveel dieren voor en na de Syberische beer zijn gestorven?
    Het is maar heel even, heel koud geweest, 2000 dieren zijn dood gegaan.
    Waarom worden er dan nu, terwijl ’t 14 graden is nog zoveel dieren dood gevonden en doodgeschoten?

    • Beste Heidi, goede vraag en heldere reactie.

  15. Je mag niet spreken van natuur als er een hek omheen staat ik woon ook in een natuurgebied waar ze alles hebben afgezet bij de wegen voor overstekende otters maar hoe moeten die er komen als er een hek omheen staat en hoe moeten ze hun weg volgen als de natuur voor hun niet meer goed is toch wegkwijnen achter een hek en dat is niet goed dat is GEEN natuur en dit schrijf ik niet om sentimenteel te doen maar vanuit gewone nuchter denken

    • Beste Irene, dank je wel voor je heldere betoog. V.w.b. dat hek heb ik al meermalen geschreven dat destijds toen het gebied ‘begon’ het gebied met hek vele malen groter was dan de destijds grootte van de populatie nodig had. Het hek was er dus wel maar eigenlijk nog geen begrenzing. De populatie grazers heeft zichzelf binnen de grenzen dermate vermeerderd dat inmiddels het hek wel een begrenzing lijkt te zijn geworden. Wat er nu dus is, was er in het verleden niet. Of de heer Vera zich dat heeft gerealiseerd destijds of er rekening mee had gehouden weet ik niet maar zoals het er nu uitziet is niet wat hij voor ogen had. Of wat hij voor ogen had goed is of niet kan ik niet over oordelen, dat vind ik lastig. Of het nu goed is of niet, is weer een andere discussie. Wel is de OVP zeker niet uniek. NP Hoge Veluwe staat ook een hek omheen, zwijnen die naar de prov. Utrecht komen worden ook afgeschoten, eigenlijk zijn de meeste ‘natuur’ gebieden in Nederland gewoon omhekt. Is het dan natuur? lastig…

  16. Volgens mij is de heer Vera ook dit project niet begonnen voor hij alle voors en tegens wist. En we kunnen nu eenmaal niet van alles maar domweg proberen in ons (te) kleine Nederland. De vraag is voor mij hebben we dit project nu echt nodig? Is er in Europa niet betere gebieden met meer mogelijkheden om dit project te realiseren!? Dat dit zou en gaat escaleren was ook op je vingers na te tellen. Zeker nu je de uitslag weet van het project….. En daar komen emoties bij kijken…ook daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Wij (beesten houders) doen onze uiterste best om het welzijn van dieren op een zoon hoog mogelijk niveau te houden en te verbeteren daar staat deze manier van omgang met dieren haaks op. Ik ken u of uw werk niet persoonlijk maar gezien er staat dat het beroep wat u uit oefent natuur fotograaf is vraag ik mij in deze af wat uw expertise is in het houden dan wel beheren van beesten? Leuk om uw lezing in deze tot mij te nemen maar ondanks uw argumenten blijkt toch duidelijk dat het hier niet (meer) past. Succes met uw werk! Mvg O.C Smink

    • Beste O.C. Smink, hartelijk dank voor uw reactie. De strekking van mijn verhaal was niet zozeer vóór of tegen alswel op te roepen tot een dialoog op basis van verifieerbare bronnen en argumenten. Hoe langer ik hiermee bezig ben hoe minder goed ik weet wat ik nu vind. Ik heb mij zo mogelijk ingelezen en daarbij zoveel mogelijk de argumenten van alle kanten tot mij laten komen. Natuurlijk ben ik niet compleet en er blijft nieuwe informatie naar mij toe komen die ik dan ook dankbaar aanneem en in mijn reacties meeneem. De discussie is op zeer diverse vlakken te voeren die helaas te vaak door elkaar heenlopen. Zo kun je je afvragen of een dergelijk ‘experiment’ in Nederland wenselijk is, of je als mens überhaupt de natuur moeten willen (en kunnen) maken, of het huidige beleid wel past bij de ontwikkelingen en als laatste wat er nu moet gebeuren. Wat ik heb bereikt in deze is de enorme vlucht aan reacties, mensen die hopelijk van elkaar nieuwe feiten leren kennen en voor mijzelf dat ik steeds meer kennis tot mij mag nemen. Maar nogmaals… m,ijn eigen mening wordt steeds onduidelijker hoe meer ik hoor of lees.

  17. Dank je voor dit nuchtere blog. Uiteraard begrijp ook ik best hoe het de “emo’s” te moede is. Maar emotie is altijd al een slechte raadgever geweest en maakt situaties vaak enkel erger. Terwijl het echt niet moeilijk is om logisch na te denken. De bedreigingen van deze groep mensen aan het adres van even wie dan ook gaan mij veel te ver. Het is makkelijk om mensen mee te krijgen d.m.v. emotie. Vanuit emotie is al menig mens gelyncht, zijn ware veldslagen begonnen. Laat de liedjesschrijvers zich bij het maken van liedjes houden, ipv zichzelf opnieuw in de publiciteit te manouvreren ten koste van natuur en vooral dieren.

    • graag gedaan…. en over dat lynchen? Ik heb al diverse nieuwe woorden leren kennen 😉

  18. Jammer dat het bijvoeren plaatsvindt onder het mom van maatschappelijke onrust. M.i. volgt de Provincie – in tegenstelling tot Staatsbosbeheer – gewoon het advies op in ICMO 2, wat destijds door een leger van deskundigen is opgesteld. Onderstaand citaat:

    The overall conclusion of ICMO2’s ethical considerations is that long periods of food restriction
    resulting in large scale unnecessary suffering and subsequent starvation of animals as a result
    of living conditions partially created by man is morally not acceptable, and has to be prevented.

    vanaf december is door de enorme regenval geen voedsel meer voorhanden en wellicht hebben de demonstranten meer kennis van zaken dan menig deskundige, die het bijvoeren denigrerend wegzet als een emotionele actie zonder enige kennis van zaken.

    • Beste Famke, dank je wel voor je waardevolle aanvulling, zeker met de bron erbij. Wat ik echter niet weet is of hier gesproken wordt over structureel bijvoeren of slechts ten tijde van plotselinge voedselschaarste. De bronnen die ik heb geraadpleegd melden namelijk dat deze dieren, wat hun metabolisme betreft, niet gewend zijn aan enerzijds droog voer (lees: hooi) en anderzijds niet gewend zijn aan ineens plotseling voedsel ten tijde van grote schaarste omdat hun metabolisme op spaarstand is gezet.

      • Beste Johan,
        Ik zou graag willen dat u nu naar de OVP gaat en foto’s gaat maken van dezelfde plekken waar u nu foto’s van heeft geplubiceerd. De foto’s van u zijn in de verste verte niet de werkelijkheid van nu meer. Het gaat ook niet gebeuren dat er weer eten gaat groeien voor al deze kansloze dieren.
        Dieren gaan echt dood door de honger doordat ze opgesloten zijn en niet verder kunnen trekken om voesel te vinden.. Laat u niets wijs maken door SBB zij liegen en bedriegen.
        Groet van Alie Wekema

        • Beste Allie, ik ken de OVP ook in deze tijd van het jaar, ik ben bekend want ik heb er vele malen mogen rondlopen (juist in het afgesloten gebied). Het is voor mij dan ook geen nieuw beeld wat ik de afgelopen tijd heb gezien. Overigens zie ik zelfde beelden ook in diverse uiterwaarden gebieden waar het water hoog heeft gestaan en ook in de bossen waar ik inmiddels al meermalen dode reeën heb gezien. Overigens geeft u SBB de schuld maar SBB is uitvoerend, de provincie en politiek bepaalt het beleid. Richt u met al uw energie op de politiek, zij hebben de macht te veranderen en juist daar gebruikt de politiek op dit moment de hele discussie tbv verkiezingen.

      • De Engelse tekst is m.i. erg duidelijk en rechtvaardigt het bijvoeren want helaas te laat is opgestart met als gevolg de massale sterfte (door afschot na maanden van honger). Ik begrijp dat de tekst voor jou niet helemaal duidelijk is, wellicht iemand vragen om deze zin in het Nederlands te vertalen? Welke bronnen heb jij geraadpleegd m.b.t. metabolisme en spaarstand?

        • Seasonal adjustment of energy budget in a large wild mammal, the Przewalski horse (Regina Kuntz, Christina Kubalek, Thomas Ruf, Frieda Tataruch and Walter Arnold / The Journal of Experimental Biology 209, 4557-4565). en Adaptation strategies to seasonal changes in environmental conditions of a domesticated horse breed, the Shetland pony (Equus ferus caballus) (Lea Brinkmann, Martina Gerken and Alexander Riek / The Journal of Experimental Biology 215, 1061-1068). “Our results show that Shetland ponies exhibit signs of a winter hypometabolism indicated by reduced heart rate and Ts. Thus, domesticated horses seem to have maintained the capacity for seasonal adaptation to environmental conditions by seasonal fluctuations in their metabolic rate.”

  19. Natuurlijk heb je gelijk, Johan van der Wielen, de (wilde) natuur kan zich zonder mensen heel goed redden en reguleren. Waar ik mij zorgen om maak is dat iedereen voortdurend maar OP de bres wil springen, zonder enige kennis van en zich verdiepend in de Nederlandse taal. Een bres is nl. (zie Van Dale): een gat, een opening (in een verdedigingsmuur). Daar is het lastig OP springen, men kan wel eens ongelukkig ten val komen.
    (Vgl. in de bres springen – OP de barricaden).

    • Beste Ine, hartelijk dank voor je waardevolle aanvulling op Nederlands technisch gebied.

  20. Hear hear! Heel goed stuk. Ook ik heb me, zelfs zonder alle feiten te kennen, enorm verbaasd over alle emotionele reacties. Fijn om wat meer achtergrond te lezen!

      • Niets emotioneels Marca maar compleet de waarheid. Ga alsjeblieft eens kijken..

  21. Een stuk naar mijn hart. Ik ben al Aken bezig mensen duidelijk te maken dat je alles mag. Inden, maar wel gebaseerd op feiten en constructief.
    Ik erger me ook groen en geel aan de emo reactie’s die vaak zorgen voor handelen die de zaak verergeren in plaats van verbeterd. Het voeten van appels en peen veroorzaakt koliek en darmklachten. En zo veel dierenleed veroorzaken door onkunde. En dat terwijl het tegengestelde de bedoeling was.
    Bedankt voor het heldere stuk.

    • Dank je wel voor je bijval en fijne reactie

  22. Het is een voorlopig uniek gebiedje in Nederland, maar de echte tragiek is dat het nog niet is aangesloten op het Europese natuurnetwerk en dat wilde paarden, wilde runderen, wisenten en wilde zwijnen om maar wat te noemen nog niet echt bij de vrije natuur horen zoals wel al de vogels en vleermuizen. Men heeft het daar nog te weinig over in het publieke debat en meent dat door de mens teruggebrachte soorten er eigenlijk niet (meer) bij zouden horen in onze natuur. En die wolven, beren, elanden en lynxen moeten dan ook maar heel snel weer terug komen om de boel in evenwicht te houden, want dat menselijke gepruts met afschieten hoort er echt niet bij, evenmin als mensen die met hooibalen over hekken gaan gooien.

    • Beste Andries, ik denk dat je daar een goed punt aansnijdt! Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk en jouw suggesties raken goede snaren. Dank.

  23. Mooie review en mooie foto’s!
    Wat ik me afvroeg.. ik lees Laowa 15mm F4, maar Laowa heeft toch een f2.0 15 mm?
    Juist naar die vergelijking met de Irix ben ik benieuwd. Ideaal voor reizen zou zijn een ultra wide (12-15) die kwalitatief sterk presteert voor landschappen en tegelijk lichtsterk genoeg (liefst iets meer dan 2.8) voor melkweg fotografie.
    De Laowa heeft, naast z’n lichtsterkte, als groot voordeel dat het een 72mm filtermaat heeft. Bovendien stelt het op 15 cm scherp! Maar het schijnt wat last van coma te hebben op 2.0. Als nieuwkomer in melkweg fotografie vind ik het moeilijk te bepalen hoe acceptable dat is. Daarnaast ben ik dus benieuwd hoe deze 2 lenzen zich tot elkaar verhouden als landschapslens. Kent u deze Laowa 15mm 2.0?

    • Beste Leo, ik ken de Laowa 14mm f/2 van specificaties maar heb hem helaas nog niet zelf uit mogen proberen. Ik kan over die lens helaas nog geen oordeel vormen, wel over de Laowa 12mm f/2.8 en de Irix 15mm f/2.5. Ook de Irix 11mm f/4 ken ik helaas nog niet om die te beoordelen. Wat dat betreft zitten er nog wat gaten in mijn kennis :-) ik zal de fabrikanten eens vragen of ik wat lenzen kan proberen.

  24. Dank voor dit uitgebreide en duidelijke verhaal Johan. Ook ik maak me – met de Oostvaardersplassen als mijn achtertuin – zorgen om de grote hoeveelheid dieren die daar nu aanwezig zijn en het feit dat ze zó weinig eten hebben en vel over been zijn (niet alleen als gevolg van de Siberische kou – dat is nu eenmaal de natuur – maar door het feit dat het gebied omsingeld is door hekken). Dat maakt me verdrietig om te zien, ook al stel ik dieren niet op gelijke voet met mensen – alles wat leeft, verdient respect. Iedere verse grasspriet die zich meldt, wordt meteen omsingeld door een groep grazers, zo zie ik dat al jaren hier. Brandnetels nemen hele stukken van het gebied over, basten van bomen worden massaal aangevreten en gaan dood daardoor. Ik veroordeel mensen die anderen bedreigen zoals nu gebeurd is en die niet op normaal niveau respectvol met elkaar in discussie kunnen gaan, maar hoop daarentegen ook dat er een oplossing komt voor de té grote kudde dieren op de vlakte. Migratie’tunnel’ zou wellicht kunnen helpen. Feit – in mijn ogen – is dat het project ingehaald is door z’n eigen succes en dát moet erkend worden door de instanties/organisaties/partijen die verantwoordelijk zijn hiervoor én daar moet wel iets aan gedaan worden.

    • Beste Saskia, dank je wel voor dit heldere betoog vol goede argumenten en ik denk dat je ware woorden spreekt!

  25. Duidelijk verhaal Johan! Eindelijk eens geen emotionele onzin. Mensen moeten eens stoppen met het toekennen van menselijke waarden aan dieren.

  26. Grote lappen tekst schrikken mij vaak af, maar deze heb ik helemaal gelezen als amateur natuurfotograaf en dus groot natuurliefhebber.
    Ik vind het een duidelijk en inzichtelijk stuk en ga dit ook zeker delen.
    Dank hiervoor.

  27. Jammer dat de tot nu enige werkzame oplossing zijnde pro-actief beheer (inclusief afschot) weer zo denigrerend wordt afgedaan.
    Ja, want dat de jagers, die zogenaamde dierenvrienden die dat dan moeten uitvoeren!
    Bah, wat een hypocriet gedoe, die fake dierentuin.

    • Beste Huub, dank voor je reactie. Ik ben niet denigrerend richting afschot maar ben wel van mening dat als je gaat schieten je dat moet blijven doen. Want ik vermoed dat er altijd groei zal blijven tot dit niveau en dus zit je met een gebied waar je jaarlijks moet gaan schieten. Is dat wat we willen? Lastige discussie waar ik, in tegenstelling tot helaas vele anderen, geen antwoord meen te hebben.

  28. Geachte Heer Van Der Wielen,

    Ik had een aantal vragen:

    1) Waarom doet u gekscherend over de gevoelstemperatuur?
    Immers, de gevoelstemperatuur is wel degelijk van belang bij alle (warmbloedige) levende wezens.

    U zegt: “De Siberische beer (om de dooddoener nog maar eens van stal te halen) is gewoon dol op dieren… of ze nou achter een hek staan of niet”.

    2) Is dat hek niet van essentieel belang? Immers, dat hek voorkomt dat dieren kunnen migreren.

    3) Waarom plaatst u bij dit verhaal alleen mooie beelden van de Oostvaardersplassen en niet van het kale landschap tijdens de winter?

    Zie b.v. dit filmpje, let niet op het commentaar of de doden dieren, maar bekijk slechts en alleen het landschap.

    https://youtu.be/plJOsn65lVU

    4) Wat vindt u van de menig van, Frank Berendse? Hoogleraar natuurbeheer, verbonden aan de Wageningen Universiteit.

    Zie deze link:

    https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/157782/hoogleraar-haal-grote-grazers-uit-oostvaardersplassen

    Mag ik u bij voorbaat danken voor uw antwoord,
    met vriendelijke groeten,

    Mike

    • Beste Mike, dank voor uw uitgebreide reactie en vragen. Ik doe gekscherend om de ‘gevoelstemperatuur’ omdat ik mij vanuit ijskoud Scandinavië hebt gestoord aan de overdramatisering die ik op de Nederlandse media heb gelezen en gehoord. Dat het koud is, snap ik. Dat mens en dier het koud hebben gehad ook. Maar dat ligt niet zozeer aan de temperatuur of Oostenwind, want die zijn verre van extreem voor ons klimaat, maar aan het feit dat wij het enerzijds niet meer gewend zijn door de enorm zachte winters van de afgelopen jaren en anderszijds ik een behoefte proef om dingen heftiger aan te zetten dan ze zijn. Wat het hek betreft kunt u in mijn verhaal lezen dat ook ik niet gelukkig ben met het hek. Wat dat betreft zijn wij het dan ook gewoon eens. Echter, het hek is op dit moment een afscheiding voor de dieren, toen er destijds 53 herten werden uitgezet was het afgesloten gebied vele malen groter dan deze kudde überhaupt kon bestrijken. Het invasieve karakter van de herten heeft de populatie uit laten groeien tot de fysieke grenzen terwijl deze oorspronkelijk meer dan groot genoeg was. Wat beeld betreft was ikzelf, zoals ik begin met schrijven, niet in Nederland om deze beelden te maken. Ik heb dan ook uit archief geput en daarbij geprobeerd een mix te kiezen tussen dood en leven in de hoop dat ik daarmee zo veel mogelijk openheid zou kunnen laten zien i.p.v. partij te trekken. De strekking van het verhaal is niet goed of fout maar mensen aan het denken te zetten zich eerst meer te verdiepen. Wat uw laatste punt betreft van Frank Berendse, ik zal eerlijk bekennen dat ik daar met gemengde gevoelens naar kijk. Zijn plan van moeras betekent dus dat alle grazers weg moeten (hoogstwaarschijnlijk geschoten want bijv. de runderen mogen wettelijk niet verplaatst worden omdat ze niet onder de vee wet vallen, ze hebben geen oormerk en geen eigenaar). Daarnaast is een moeras in mijn ogen niet haalbaar omdat een moeras uit zichzelf nooit moeras blijft maar altijd ontwikkeld naar dichtgroeien en dus uiteindelijk bebossing. Het huidige moerasdeel blijft open door de ganzen die tijdens de rui periode het moeras in trekken en leven van jonge rietscheuten. Wanneer de grazers weggaan is er geen gras meer voor de ganzen (ganzen hebben laag gras nodig) waardoor die ook weg zullen trekken. Dan is maar de vraag waar die 400.000 ganzen ineens heen zullen gaan, landbouwgronden? Het moeras zal dan hoogstwaarschijnlijk snel dicht gaan groeien of we moeten daar als mens ook continu in gaan grijpen door baggeren en openhouden netzoals ook moet gebeuren in Wieden en Weerribben gebieden. Voor moeras is continu reuring nodig om het open te houden zoals veen baggeren (zoals in het verleden) of (over)stroming door rivieren en/of zee zoals in een echte delta. Een moeras is een tussenstadium wat in mijn ogen alleen op deze plek houdbaar is door ook continu ingrijpen en beheer. U ziet, het is en blijft een heel erg lastige kwestie waar ik geen antwoord op heb en zelfs nog bezig ben een echte mening over te vormen.

  29. Natuur kan niet bestaan tussen hekken,dit hele project is dus per definitie mislukt.

    • Beste Mat, ik snap je emotie en respecteer die. Echter, het hek is op dit moment een afscheiding voor de dieren, toen er destijds 53 herten werden uitgezet was het afgesloten gebied vele malen groter dan deze kudde überhaupt kon bestrijken. Het invasieve karakter van de herten heeft de populatie uit laten groeien tot de fysieke grenzen terwijl deze oorspronkelijk meer dan groot genoeg was. Ik vind het een enorm lastige discussie waarin ikzelf liefst wat minder stellig ben. Immers, wat is natuur? Is dat datgene waar wij als mens geen invloed op uitoefenen? In dat geval hebben wij nagenoeg geen natuur meer in Nederland want overal grijpt de mens in. Dat de herten nu fysiek begrenst worden klopt, maar dieren worden altijd begrenst door hun biotoop. Of openstelling van hekken werkt is maar de vraag, het zou kunnen maar het zou zelfs ook kunnen dat de herten nooit naar de Veluwe gaan. Allemaal onzekerheden. Lastig blijft het.

  30. Mooie foto’s maar waarom geen foto’s van de huidige situatie in de Oostvaardersplassen zoals de uitgestrekte kale vlaktes. Is de foto met de schedel van het rund genomen in de Oostvaardersplassen? Volgens de website op Staatsbosbeheer worden namelijk alle dode paarden, runderen en een gedeelte van de edelherten afgevoerd.

    • Beste Aad, hartelijk danken voor je reactie. Deze foto is inderdaad in het gebied genomen, blijkbaar was dit dier niet geruimd of niet bij tijds gevonden. Daarvoor verwijs ik graag naar SBB, ik weet daar ook het mijne niet van. Groet Johan

      • Helaas geen reactie op de opmerking m.b.t. de foto’s. Mag de lezer de rauwe werkelijkheid niet zien? Wist jij dan niet dan alle dode koeien, paarden en het grootste gedeelte van de edelherten wordt geruimd en geen onderdeel maken van de “natuurlijke processen” in de OVP? De kadavers gaan overigens naar Rendac, een vuilverwerkingsbedrijf. Foto’s van het ruimen met groot materieel kan je vinden op #ovp of #oostvaardersplassen.

        • Beste Aad, excuses, die vraag had ik inderdaad niet beantwoord. De reden dat ik geen recent beeld heb gebruikt is dat ik simpelweg niet in Nederland was om zelf te gaan kijken (zie mijn inleiding). Daarnaast zou ik ook geen foto plaatsen vanaf alleen maar de zijlijn maar zou ik te allen tijden kijken of ik een algemeen beeld kan schetsen van meerdere plekken. Beelden zijn zou rauw als dat je zelf interpreteert, wanneer ik nu langs de rivier uiterwaarden rijd zie ik gebieden die er nog veel ‘erger’ uitzien. Dat komt dan echter door het hoge water waardoor alles dor en doods lijkt. Beeld is heel krachtig maar foto’s die een eerlijk beeld schetsen ipv in te spelen op menselijke emotie zijn lastig te maken. Ik ken de beelden uit de media en bekijk ze met een fotografen / journalistiek oog. Ik herken daarin veel van de menselijke emotie. Dat is prima maar niet automatisch dé waarheid, het is zoals wij ze interpreteren. Overigens, als je mijn verhaal goed hebt gelezen wil ik niemand overtuigen over vóór of tegen maar mensen aanzetten de discussie te voeren op basis van feiten en verifieerbare argumenten en niet op basis van emotie of gevoel. Het is mij dan om het even of je voor of tegen bent, als de discussie maar constructief en respectvol verloopt. Helaas heb ik al meerdere reactie ontvangen met weinig respectvolle bewoordingen, dat is spijtig. Over het ruimen, dat zou prima kunnen allemaal maar nogmaals… dat is niet aan mij maar aan de politiek of SBB om daar iets over te vinden. Ik ben fotograaf, ik leg slechts vast en probeer mijzelf een objectief beeld te vormen en aan te zetten dat ook te doen. Niet meer en niet minder.

  31. Hallo Johan, je maakt gebruik van beperkte bronnen zoals dierenarts Luten waarvoor de Oostvaardersplassen gewoon werk is. Als je de broedvogelrapporten zou lezen zou je weet hebben van de echte ontwikkelingen in het gebied, zowel in het moeras als op de grassteppes. Daarin staat ook dat de muizen, mollen, egels, hazen en reeën verdreven zijn door de 5.000 dieren (herfststand) die gemiddeld 2500 hectaren ter beschikking hebben. Tuurlijk, het geeft prachtige plaatjes zoveel dieren maar als je je realiseert dat ze ingevoerd zijn door de mens geeft dat toch te denken over waar je mee bezig bent. Is dit nog natuurfotografie of een extensieve versie van het Bayerische Wald? Maakt niet uit als de mensen het leuk vinden en met een fijn gevoel naar huis gaan. Maar net zoals jij ga ik uit van de ratio en die vind je bij de onderzoeksrapporten en niet bij een quootje op radio en TV. Tip: lees wat Berendse, Bijlsma, van Vuure of Louwe Kooijman van de grote grazers in de OVP vinden. En hun invloed op de echte natuur daar.

  32. Bedankt voor je duidelijke verhaal. Een goede fotograaf maakt meer dan alleen plaatjes, dat blijkt. Inderdaad, haast niemand realiseert zich goed wat natuur in elkaar steekt.
    Ik ga dit delen.

  33. dit is een heel duidelijk onafhankelijk verhaal dat bruist van kennis over de natuur

    • dank je wel, dat was inderdaad het doel

  34. Mooi stuk met duidelijke en heldere uitleg. Ik hoop echt dat ook de voorstanders/actievoerders van het bijvoeren dit lezen en zich zo meer verdiepen in de materie.

  35. Citaat uit het artikel: “En ondanks dat ik van mening ben dat er een evenwicht ontstaat in dit gebied zet ook ik mijn vraagtekens bij het feit of wij als mens wel dit soort gebieden moeten creëren waarbij wij beslissen over wat er moet samenleven.”
    Hier raakt de auteur de kernvraag. Een gebied braak laten liggen is misschien een goed experiment: Kijken hoe het er over honderd jaar uitziet als je de zogenaamde natuur haar gang laat gaan…
    Maar een gebied creëren en er dan (grote) beesten in plaatsen waarvan je niet weet of ze er ooit zullen kunnen bestaan is onverantwoord gespeel. Er is al genoeg Lijden op de wereld en vragen over evenwicht in de natuur kun je heel goed met computersimulaties bestuderen.
    Laten we niet vergeten: Nederland is een kikkerlandje. Dus misschien iets doen met kikkers?
    En nog een vraag: Wat hadden de initiatiefnemers van dit project eigenlijk ooit als doel voor ogen?
    RS

  36. Heel goed geschreven artikel,Johan.
    Ik heb het helemaal gelezen en ik hoop dat veel mensen dat doen.
    De natuur,en het respect er voor, in onze nabije omgeving is immers van groot belang!

  37. Beste Johan, wat ben ik blij met dit stuk. Ik heb geprobeerd het op Twitter en Facebook aan de schreeuwende menigte duidelijk te maken. Ik zal het met liefde delen, maar……De mensen die het zouden moeten lezen, lezen het niet. Daarvan ben ik overtuigd: want die mensen verdiepen zich dus niet in de materie! Maar ik ben echt heel blij dat iemand mijn gedachten zo precies weet te verwoorden.

    • Dankjewel voor het delen, meer kunnen we niet doen

      • De schreeuwende menigte, zo wordt de tegenpartij “afgedaan”. Wordt er andersom wél geluisterd dan? Worden de andere meningen wél gelezen dan? Ik vind zo’n opmerking getuigen van weinig respect. Ik lees meerdere meningen en vorm mijn eigen mening. Ik verdiep mij wel degelijk in de materie. En kan niet anders dan concluderen dat het een mislukt experiment is, bedacht achter een bureautje door de mens. En daar worden deze dieren de dupe van. Ik vind dat er teveel dieren in een te klein gebied moeten lijden… en maar volhouden dat het natuur is. Natuurlijk sterven er dieren in de natuur. Maar moet dat in dit afgesloten, kleine gebied op zo’n gruwelijke massale manier? Door uithongeren?? Waar zijn we mee bezig? Ik zeg niet dat bijvoeren de oplossing is, het is een tijdelijke pleister om deze dieren een langzame hongerdood te besparen. In Duitsland is een gebied met Koniks waar bv elk jaar de enters worden uitgehaald en verkocht. Waarom zou zoiets niet kunnen in Nederland? Dus de schreeuwende menigte leest dit wel degelijk, maar heeft net zoals u een eigen mening. Wij zouden hetzelfde over u kunnen zeggen…. toch…? Maar ik respecteer én lees ook andermans meningen… zou u ook eens moeten doen…..

        • Beste Marjolijn, dank je wel voor je betoog waar voor mij veel passie voor de dieren uit spreekt. Dat is enorm fijn en ik hoop dat niet alleen in de OVP maar overal in Nederland mensen zich op eenzelfde wijze willen inzetten voor de natuur en de dieren. Dank ook voor de moeite die je hebt genomen om hier te reageren. Ik heb mij zeker ingelezen in veel verschillende meningen maar heb geprobeerd mij vooral door feiten te laten leiden met verifieerbare bronnen.Ik begrijp uit uw betoog dat u het op bepaalde punten niet eens bent met wat ik schreef, echter de strekking van mijn verhaal is niet dat ik het eens ben met het huidige beleid maar dat ik oproep tot discussie op basis van feiten. Als u dan ook andere bronnen voor mij heeft die een ander beeld schetsen dan wat ik – in mijn beste inzet – heb geraadpleegd wil ik u uitnodigen om die aan mij door te zetten opdat ik op open wijze kan vergelijken en evt. correcties aan kan brengen op mijn verhaal.

  38. Goed geschreven en dank daarvoor. Goed artikel.

  39. Dankjewel Johan voor je prima omschrijving betreft de Oostvaardersplassen, ook ik was van mening dat bijvoeren de enigste oplossing zou zijn om het dierleed te beperken. Maar jij hebt mij overtuigt dat het beter is om niet bij te voeren, heb veel geleerd van jou, hier mijn dank voor. Ook ik ben een groot natuurvriend en bezorgd over de toekomst van bevers en wolven over vlinders en bijen en zo kan ik nog verder gaan. Hoop van ganze harte dat voor mijn kinder en kleinkinderen nog heel veel gezonde natuur over blijft waar ieder wesen zijn plaats heeft.

  40. gelukkig zijn er nog mensen die het snappen, dank voor dit heldere epistel Johan

  41. Hallo,

    dank voor deze review. Je hebt het over natuur fotografie, echter is mijn vraag of deze lens geschikt is voor woning en interieur fotografie (makelaardij)?

    Graag je bericht.

    Mvgr
    Piet-Jan

    • Beste Piet-Jan, dank je wel voor je reactie. Ik zal eerlijk bekennen dat ik geen idee heb maar ik vermoed van wel. Je zou hier even op kunnen googlen, wellicht dat anderen hierover al hebben geschreven.

  42. Het blad vanmiddag gekocht. Het is een heel mooi blad geworden. Mooie verdeling van natuur en camera info.
    Het geeft veel nuttige informatie. Het is een heel prettig om te lezen.
    Ga zo door.

  43. Wat een heerlijke foto’s en ook weer leuk verteld. Je mag jezelf wel gelukkig prijzen dat je dit hebt kunnen doen en dat het ook gelukt is.

    • Beste Mark, de data die er staan zijn nog van 2018. Voor 2019 hoop ik op korte termijn met de data te komen. Dan kun je aanmelden via de aanmeldlinks.

  44. Hoi Johan,
    Ik zou deze lens ook wel willen toevoegen aan mijn collectie, maar dan wel voor een Nikon FF.
    Maar ik had er graag mijn 100mm Lee filters opgebruikt (ND, GND). Heb daarmee sinds je review ervaring mee?
    Blijkbaar heb je hiervoor Irix filterhouder voor nodig ?

    mvg,

    Rudy

    • Beste Rudy, Op de Irix 15mm past een 95mm filter. Benro heeft de mogelijkheid om zijn 100mm filter houder via een 95mm ring aan te te sluiten. Daarbij zijn 100mm filters mogelijk. Wel moet je van de houder de voorste slots afhalen want anders krijg je vignettering.

  45. Dank u voor uw review. Ben al een tijdje aan het oriënteren naar ultra-groothoeklenzen voor mijn Canon full-frame camera. Vanwege het kostenplaatje is het vooralsnog bij oriënteren gebleven. Volgende maand ga ik naar Senja en wil dolgraag de knoop doorhakken. U heeft de Blackstone getest, maar vanwege het gewicht zou mijn keus eerder op de Firefly vallen. Zou u mij aub kunnen vertellen of behalve het gewicht en uiteraard de prijs, verschillen zijn qua performance tussen beide lenzen? Bij voorbaat dank.

    • Beste Adriana, wow Senja in de winter. Dat is geweldig! Ik ga komende weken weer naar Lofoten en Vesteralen en heb Senja afgelopen zomer bezocht om te oriënteren naar een speciale Senja reis. Ik was enorm onder de indruk!

      v.w.b. de lens, de kwaliteit van glas en performance zijn voor Blackstone & Firefly exact gelijk. Het verschil zit puur in de bouw. Of voor jou de duurdere en duurzamer gebouwde Blackstone noodzakelijk is kan ik niet beoordelen. wel zou ik je ook nog willen attenderen op mijn review over de Laowa 12mm f/2.8, eveneens geschikt voor fullframe. Kleiner, wel duurder, 3mm extra (dat is enorm!) maar wel alles handmatig.

      Heel veel succes en veel plezier! Johan

  46. Hoi Johan, wat een prachtige plaatjes en mooie reizen, gaaf overzicht! Leuk om zo een beetje up-to-date te blijven. Alle goeds voor 2018!

  47. Ik fotograveer graag en heb sinds kort de Kodak Pixpro az421 gekregen van mijn man. Natuurlijk geen super professionele camera, maar hij maakt waanzinnig mooie foto’s! Het is dan ook puur een hobby. En ik begrijp volkomen wat je hierboven wil zeggen. Ook ik ben weleens een hele dag op pad geweest om foto’s te maken, op het schermpje lijkt het goed, om vervolgens thuis te komen en te zien dat er maar een paar foto’s echt goed zijn. Mensen vergeten dat een fotograaf die het voor zijn broodwinning doet er vele uren in stopt. Succes!

  48. Wat een prachtige foto’s zie ik weer langskomen, Johan!
    Bedankt voor de uitgebreide update en de beste wensen voor 2018, welke plannen je ook ten uitvoer gaat brengen!

  49. Twaalf talenten en 1. Hoe hou ik me de concurrenten van het lijf. . Met veel plezier gelezen. Prettige feestdagen en een succesvol 2018 in goede gezondheid. Groeten Karin Timmerman

    • Haha, ja ik neem mijn vak serieus maar wel met een dosis gezond plezier en lok. Dank je wel. Voor jou hetzelfde en tot ziens in April 😉

  50. Johan,
    Dankuwel voor deze duidelijke review ondertussen ook de Blackstone versie van de 15 mm besteld voor mijn Nikon D 500 Binnenkort avond kerstfotografie hij gebruikt worden

  51. Meedoen aan de masterclass natuurfotografie 2017 heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Niet alleen heb ik er veel van geleerd, maar we hebben ook veel plezier gehad. Bij elkaar op bezoek gaan om het project van de ander te bekijken, bleek ook een goed idee. Zo heb ik kennisgemaakt met natuurgebieden, waar ik nog nooit geweest was. En natuurlijk is de stimulerende en enthousiasmerende begeleiding van Johan geweldig. De masterclass is pas twee weken afgelopen en ik mis het nu al.

  52. Wat een prachtige foto’s, ik kwam op de site,omdat ik een maannacht wil gaan schilderen.
    Complimenten voor deze weergaven. Ikmvroeg me af of het de Lange Duinen van Soest zijn, daar woon ik dichtbij.
    Met vr.gr. Bobette

    • Beste Bobette, dank je wel voor je complimenten. Nee, het is een ander gebied waarvan ik helaas de naam niet mag noemen :-)

  53. Dag Johan ,
    Prachtige foto’s van de aandoenlijk lijkende marters.
    Mijn ervaring is die van een kippen dief en een ook een dief van onze pruimen.
    Op een nacht 8 kippen foetsie was voor mij de aanleiding om een wildcamera te installeren en jawel drie stuks marters in onze kippen kooi . De nieuwe kippen werden door mij s’nachts in het nachthok opgesloten , toch kwamen ze elke nacht terug . Inmiddels heb ik verschillende filmpjes van de marter , een heel mooi dier , maar wel een dief.

    • Ik kan mij goed voorstellen dat jij minder blij met ze bent… Ik vind ze echter nog steeds fantastisch!

  54. Heb de Mavic vanaf begin september maar wegens rc problemen terug gestuurd naar de shop en die heeft het weer doorgestuurd naar DJI Nederland. Al met al 3 weken kwijt en kan nog wel een tijd duren. Echt bar slecht.
    Ik kwam niet verder dan 500 meter voordat het rc signaal verloren ging en dan snel daarna via rth terug kwam. voor de rest prima.
    Wat is de afstand die je gehaald hebt?

    • Hoi Jeroen,

      Dank je wel voor je bericht. Vervelend te horen dat je zoveel problemen hebt. Helaas is DJI niet zo denderend in zijn kwaliteitscontrole, je had in mijn ogen kunnen gooien op DOA (Dead On Arrival) want de Mavic was blijkbaar vanaf begin niet goed. Dan hoort een winkel je gewoon een nieuw exemplaar mee te geven ipv op te laten sturen. Over je signaal, 500m in open veld is geen enkel probleem. Bedenk wel dat het niet mag! Je moet je drone officeel in het zicht houden en met 500m heb je hem al niet meer in de smiezen. Maar buiten dat, de mijn gaat keurig verder dan 500m hoewel ik zelf eigenlijk zelden verder vlieg dan dat. Hij zou 3km moeten kunnen maar bedenk dan wel dat de RC het wel kan… hij heeft niet genoeg accu power om op en neer 3km te kunnen afleggen! Wat natuurlijk ook het geval kan zijn is interferentie van het signaal, zeker in de buurt van zendmasten kun je sneller je signaal verliezen.

      succes, Johan

  55. Met reacties is het net zoals met mailtjes die in het heetst van de strijd over de schutting worden gegooid. Slaap er een nachtje over…kijk je er toch weer genuanceerder tegen aan. Beter voor jou en voor de ander.
    En met foto’s, je probeert een moment te vangen, soms lukt dat, vaker lukt het niet. En ‘jouw’ moment hoeft voor een ander niet ‘zijn’ of ‘haar’ moment te zijn. Maar respecteer elkaar wel en reageer dan gewoon niet. We hoeven niet overal een mening op.

  56. Hallo Johan,

    Ik ben zeker van plan om de irix aan te gaan schaffen, fijn om je review te lezen.
    Ik twijfel alleen over de beeldhoek, de 15 of de 11mm. Heb al gezocht naar vergelijkend beeldmateriaal van een en dezelfde foto, maar niet gevonden. Hoeveel scheelt het, qua graden zegt het mij niet zoveel.
    Ik heb nog geen losse groothoek, alleen een zoom met groothoek van 28mm.
    Volgend jaar ga ik naar Antartica en hiervoor wil ik zeker nog een groothoek aanschaffen.

    Wat ik in een ander review ook las is dat de zonnekap zichtbaar was op de foto, nu weet ik niet meer of dit bij de 15mm het geval was of het de 11mm was.Heb hierover niets in je review gelezen.Ook dat de lensdop erg snel van de lens afgaat, wat is jou ervaring hiermee?

    Dank je voor de test!

    Vriendelijke groet,
    Saskia Dokman.

    • 15mm of 11mm ligt natuurlijk ook aan de camera waar hij opgaat. Het is zeker veel meer, 11mm is 126gr (diagonaal) en de 15mm is 111gr. Op fullframe heb je dus deze beeldgoeken. Nu lijkt 126 vs 111 veel meer het is maar liefst 14% extra. Dat scheelt best behoorlijk. In vergelijking met jouw 28mm (die maar 75gr beeldhoek heeft) krijg je er straks 48% of zelfs 68% meer beeld bij. Dat is echt enorm, in beide gevallen!

      Echter, je krijgt dan een f/4 lens ipv een f/2.4 lens. Het is dus de keuze tussen ene lichtsterkere lens (heb je die nodig? Bijv. voor nachtfotografie) of juist een grotere beeldhoek? Wat verder een overweging kan zijn is dat de 15mm een filter kan hebben (weliswaar met de enorme maat van 95mm maar toch) terwijl dat bij de 11mm niet mogelijk is.

      In beide gevallen krijg jij er straks een enorme groothoek bij, dan is de vraag welke het beste zou zijn. Ik denk dat ik je de 15mm zou adviseren. Enerzijds omdat het gat tussen 28mm en 11mm enorm groot is en met 15mm iets minder en anderzijds omdat werken met dergelijke extreme groothoek best lastig is. Dan is een 11mm nóg lastiger dan 15mm, je krijgt zóveel op het beeld dat het maken van goede composities en daarmee goede beelden niet zo vanzelfsprekend is als bij een telelens. Verder is de 15mm ook perfect bruikbaar in de nacht en is zelfs en filter nog mogelijk.

      Het zonnekap verhaal herken ik niet bij de 15mm maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de 11mm nog niet in handen heb gehad. Ik wil die wel gaan testen en wellicht dat het mij dan op zal vallen.

      Heel veel succes!

  57. Goed verwoord Johan. Veel mensen leveren inderdaad kritiek om zichzelf te profileren. Dat dit ten koste gaat van anderen deert hen niet. Ik heb les gehad van Wim Noordhoek. Die zei altijd dat je fotografeerde met je hart en je ogen. Een camera is slechts een stukje gereedschap. En dat het niet altijd gaat om hoe scherp een foto moet zijn maar veel meer om wat een foto vertelt….

  58. Hoi Johan
    Mooi gezegd ik probeer altijd inspiratie uit de foto’s van andere te halen ik ben nog beginner hobby fotografie ik weet nog niks van instellingen op de camera en hoop ooit ook die geweldige foto’s te kunnen maken dus kijk ik altijd met veel interesse naar ieders foto’s.
    Groetjes anita

  59. Hoi Johan,
    Mooi geschreven Johan !!
    Het stukje “gouden feedback” zou voor eigenlijk voor velen een verplicht stuk om te lezen moeten zijn

    Groetjes, Arno

  60. Hallo,

    Heb deze dromen nu zo’n 6 maanden. Ik heb wel veel problemen gehad met de Mavic.
    Connection problemen waren een groot probleem. Maar ik moet zeggen dat deze drone wel een topper is.
    Het video wat er uit komt is gewoonweg geweldig! Daarbij staat Youtube vol met handige informatie die zeker welkom zijn. Ja, iedereen kan er mee vliegen maar het is toch uitkijken geblazen met deze drone.
    Bedankt voor de mooie foto’s en succes met het maken van de opnames.

    Met vriendelijke groet,

    Hans

  61. Hoi Johan
    Wat een geweldige beelden zijn dit. Ik zou zo zin krijgen om nog een keer met je opstap te gaan.
    Helaas…. zit ik in de herfst periode al in Alaska en hoop daar ook wat beren te kunnen schieten.
    Veel plezier met je herst expeditie.
    Groetjes Andre

    • Dat is ook geen slecht vooruitzicht! Veel plezier en hopelijk tot een volgende keer!

  62. Wel positieve kritieken Johan, ik heb aardig wat objectieven in m’n fototas. Irix? had er nooit van gehoord! zeker als professioneel fotograaf, ben je gewend geraakt aan de bekende merken, ook heb je daarin flink geïnvesteerd.
    om over te stappen! Ik doe veel architectuur, zeker voor objecten goed inzetbaar, want…je blijft altijd nabewerking houden, zeker met perpectief corrigeren. Ik heb geinvesteerd in kwaliteit, zeker in objectieven, die registreren je beeld. Ik denk dat vele lenzen min en plus punten kennen. De 100% lens zonder fouten ben ik nog niet tegengekomen.

    • Ik had tot voor kort ook een tas met alleen maar ‘bekende’ merken. Maar je moet ook kijken wat er aan ontwikkelingen plaatsvindt. En juist nieuwe merken ontwikkelen op dit moment lenzen die de bekende merken niet hebben voor soms vergelijkbare kwaliteit maar tegen andere prijzen. Ik stond in het begin wat sceptisch tegenover Irix en Laowa maar heb mijn mening enorm moeten bijstellen.

  63. Wat is dit toch mooi om te zien. Waan mij zo weer terug in Finland. Wie weet, jullie, Finn en Johan zijn toppers en fantastische gastheren.

    • Dank je wel. De nieuwste samyang? Is er een nieuw versie dan? Wist ik niet… en nee, dus ook nog niet getest. Wel komt binnenkort mijn review van de laowa 12mm f/2.8 uit.

  64. Hallo Johan,
    Dank je wel voor dit prachtige aanbod, helaas gaat het op deze data niet lukken.
    Ik zou het fantastisch vinden om eens met jou mee te gaan. Je enthousiasme en kennis van de natuur en fotografie zijn bijzonder te noemen.
    Vriendelijke groeten,
    Michel Bosman.

    • Je bent van harte welkom! Wellicht is de herfstreis naar Finland een mooie kennismaking?

  65. Beste Johan,

    Het lijkt me een prachtige bestemming. Helaas kan ik in die periode niet, anders zou ik graag mee gegaan zijn. Ga je ook nog naar Lofoten dit jaar?

    Met vriendelijke groet,
    Ankie Hogewind

    • De volgende Lofoten reis staat gepland van 23 februari t/m 4 maart 2018 en zal binnenkort online komen!

  66. Zalige review om te lezen, lekker relaxed!
    Ik heb nu een voigtlander 15mm 4.5 op m’n Sony a7, maar voor de rest gebruik ik enkel maar nikon FF.
    Deze lijkt me zeker wel een waardige vervanger :)

  67. dank voor deze nuttige informatie en voor de prachtige foto’s als inspiratie.
    Tot zaterdag
    Jenke

  68. heldere uitleg over het gebruik. complimenten. zelf gebruik ik lee filters in een 2 slotshouder voor 2 filters. ik gebruik grijs en grijsverloopfilters en af en toe ook nog een landschapspolafilter. die zit via een vaste speciale houder voor de twee filters gemonteerd.
    hoe gebruik jij nu de polafilter als je geen grijs en/of grijsverloop gebruikt? dan ontstaat er feitelijk 2 slots ruimte. ik dek dat met de hand een beetje af maar heb jij daar ervaring mee. ik heb overigens daarnaast nog een schroef pola maar ik krijg die filters vaak weer niet los. een belangrijke reden voor mij om op Lee filters over te stappen. hoor graag je ervaring of mening

    • Dank je wel voor je reactie en vraag. Als ik geen grijsverloop filters gebruik maar alleen een pola, gebruik ik altijd een opschroef pola. Nooit opschroef filters stacken (op elkaar schroeven) dus altijd eerst je UV filter (mocht je die gebruiken) eraf halen voor je een pola erop schroeft. Verder werk ik met de Benro filter houder en niet met Lee. Het verschil is dat bij Benro je een opschroef pola in de adapterring kan schroeven en middels een vernuftig ringensysteem kan die dan draaien. Voordeel is dat je geen slots kwijt bent (vóór mijn pola passen nu nog steeds 3 plaatfilters) en dat als ik geen plaatfilters gebruik ik gewoon de adapterring alleen erop schroef. Toen ik nog met andere houders werkte schroefde ik de adapterring op de pola filter, ik werkte niet met inschuif pola filters.

      • Bedankt voor je reaktie. Bij Lee heb ik dus 2 slots evt nog uit te breiden tot 3. Daarvoor zit de adapterring waarin de speciale polafilter wordt geschroefd en dus onafhankelijk van de slots kan draaien. . Bij geen gebruik grijs of gnd heb je de ongebruikte slots er open tussen zitten. Lijkt dus verstandiger dan mijn andere schroefolafilter gewoon te gebruiken. Hoe voorkom ik dat die filters nauwelijks los te draaien zijn? Groet
        Bart

        • Beste Bart, dank je wel voor je toelichting. Je zou nog even naar diverse video’s kunnen kijken over de Lee houder waarin duidelijk uitgelegd staat over de inslot pola filter. Je vraag over hoe te voorkomen dat een pola filter niet té vast komt te zitten is een goede vraag maar helaas niet echt te voorkomen. Sowieso schroef ik hem er altijd niet té vast op. Vast = vast, zeg maar. Daarnaast zorg ik ervoor dat ik altijd dezelfde kant opdraai met de pola als met het erop schroeven zodat je niet per ongeluk tijdens het verdraaien van de pola hem eraf draait. Als laatste zijn er handige tooltje voor wanneer je filter toch vast zit: http://www.cameranu.nl/nl/p1135285/caruba-fw-s-filterklem-complete-kit

  69. Hoi Johan,
    Wat een mooie serie. Jij bent zeker weer gegroeid. Maar wat is groeien: betere foto’s; ander werk zoals je drone; nieuwe gezichtspunten ontwikkelingen voor een opname; betere techniek beheersen; ander materiaal; …
    Waarschijnlijk een combi hiervan. Verder mooie ontwikkelingen in reizen, cursussen, workshops. je hebt dit jaar een aardige slag gemaakt. Jij en Sandra en de kids fijne feestdagen gewenst en voor volgend jaar weer mooie stappen erbij, groetjes, Jannie

  70. Puik stukkie, Johan. Perfect dat deze waarheid ook eens ter tafel komt! Eerlijk gezegd word ik nogal moe van lijstjes en het ‘heilige’ moeten.
    We moeten niets. Het gaat om wat je wil. En je wil mooie natuurfoto’s maken, de natuur is veelomvattend en heeft voor een ieder weer een andere interpretatie. En zo zouden we ook naar foto’s van anderen moeten kijken. Fotografie is vrijheid. We moeten niet in de zoveelste ratrace vervallen, van ‘zo’n plaatje moet ik ook maken, dan hoor ik er bij’. Aan de andere kant. Het is natuurlijk gedrag. Het kuddegedrag van de mens, het gevoel ‘erbij’ te horen, gewaardeerd en geevalueerd. Tja, de veelomvattende natuur!

    Maar vrees niet, de natuur kent ook haar eenlingen, individualisten, durfals. Kijk maar naar de panter, tijger, …Bovendien,… ‘als’ je die nog in het wild kunt aantreffen…zien doe je ze op die momenten ook niet alleen als je pech hebt op een andere manier. (ik heb, vind ik zelf, een intrigerende foto van een witte tijger gemaakt, in de dierentuin natuurlijk, maar de pose en het licht waren mooi, de tijger was uit een bron aan het drinken).

    Fotograferen is een kunst, het gaat om het moment, het gaat vaak om het toeval. Leren kijken, leren zien… en genieten van wat je ziet en aan het doen bent. En als je dat kunt, zie je misschien wel veel meer dan het ‘ijsvogel-duik’ moment. Ik vind de ijsvogel die je hebt vastgelegd in het wintertafereel erg mooi! Die explosie van kleurenpracht, en dan toch het verstilde moment, niet alleen door de achtergrond maar de vogel zelf die stil zit. Een ‘bevroren’ moment, een echte ijsvogel dus! (die foto is tegelijkertijd een waarheid en een paradox)
    De grote kunstenaars lieten zich uiteindelijk ook niet leiden, als je je laat leiden door wat anderen vinden, kom je nooit tot wat je had kunnen zien en zijn. Ik ben blij dat Van Rijn, Dali, Mondriaan zich niet aan ‘lijstjes’ hebben gehouden, en verder dan de ‘randjes’ hebben durven schilderen, Brand Overeem heeft zich ook niet af laten leiden en intense potretten gemaakt van de mensen uit onze omgeving. Dus Johan, blijf ver weg van lijstjes, je gaat namelijk goed zoals je gaat.

  71. wow een geweldig jaar :-) Ik heb één les bij je gevolgd en hoop dit jaar opnieuw te kunnen komen. Je bent mijn inspiratie en fotografie idool :-) haha, echt , je doet een amateur naar meer verlangen. Ik wens je een zeer spannend 2017 met veel mooie verhalen en dito foto’s :-) Moest ik nog jong zijn zou ik ook mijn beroep maken van deze hobby. Had ik maar 7 levens zoals een poes haha. geniet verder van je hobby/beroep en je gezin.
    Prettige feestdagen,
    Jenke

  72. Hoi Johan,

    Mooie terugblik van 2016 hoor! Zoals altijd heb ik deze blog met veel plezier gelezen. Mooie avonturen beleefd in het afgelopen jaar! Zelf ben het afgelopen jaar eigenlijk pas begonnen met het fotograferen, dus ben ik nog veel aan het ontdekken maar vind het vooral erg leuk om lekker buiten te zijn. Via Buitengewoon tv kwam ik ook in aanraking met jouw beelden en via Facebook kwam ik erachter dat we ook nog eens uit hetzelfde dorp komen, leuk! Ik kijk ook volgend jaar erg uit naar de beelden die langs gaan komen!
    Fijne feestdagen gewenst!

    Groet,
    Jan

  73. Gefeliciteerd Johan en Silvia! Ik denk dat jullie snel genoeg vol zitten want de opzet en inhoud lijkt me prima.
    Ik zal er niet bij zijn maar blijf wel geïnteresseerd in de ontwikkelingen rond dit mentoraat.
    Ik wens Johan veel succes met dit mentoraat en neem aan dat de taak van Silvia er op zit. Ik wens jou succes met je verdere opleiding. Misschien zien we elkaar nog eens.
    Hartelijk gegroet, Sipko

  74. Een mooie 24 uur met prachtige foto’s weer..Krijg bij het lezen van je blogs altijd meteen zin om er ook op uit te gaan!
    Volgens mij ben je een gelukkig mens, da’s mooi en zie je terug in je foto’s en in je verhalen.
    Dus merci!

  75. Johan, een hard leven, maar wel erg leuk, uitdagend èn met resultaat! Leuk dat je dit deelt.
    Groet, Wim

  76. Prachtig verwoord,
    Ik als allerbeginnerke ( module 1 cvo bijna afgewerkt) put er moed uit. Ik ben soms overdonderd wat ik nog allemaal moet voor ik het woord fotograaf zelfs maar in de mond mag nemen. Soms, als ik onnoemelijk veel fotos heb genomen zit er voor mij wel eens een heel mooie bij, maar dan denk ik “er zal wel weer iets aan mankeren in de ogen van de fotografen” en dan hou ik de foto voor mezelf en geniet ik er alleen van. Ik kan enorm blij worden om ergens op mijn eentje door de natuur te lopen, als ik dan al eens een mooi beeld kan maken is dat meegenomen. Het meest positieve dat ik tot nu toe heb geleerd is kijken, echt kijken.

    • En daar gaat het toch ook om? We fotograferen toch niet om de meningen van anderen? toch niet om lijstjes af te werken of voor vol te worden aangezien? We fotograferen omdat we daar plezier aan beleven, om onze eigen ervaringen en avonturen vast te leggen, om lekker buiten in de natuur te kunnen zijn en omdat we trots zijn op wat we zelf maken. Dus hou dat vol!

      • Volhouden zal geen probleem zijn, daarvoor doe ik het te graag .En al die mooie beelden, onder andere van jou. daar zal ik van blijven genieten en inspiratie uithalen.
        grtj

  77. Heb je wel verteld dat je zo’n geweldige
    schrijver bent, fantastisch, weer eens wat
    anders dan al diezelfde geplaatste foto’s.
    Het is je bij deze vergeven, in ieder geval
    door mij. Chapeau Johan.

  78. Haha! Een typisch Johan stukkie.. voor zover ik je denk te kennen in ieder geval.
    En nee! Ik laat me niet leiden door andere beelden.. ik laat me wel inspireren!
    Heb ik een lijst? Nee, wel steeds meer beelden in m’n hoofd die ik wil maken, plekken waar ik naartoe wil en dromen van platen maken met net zo’n wow factor zoals jij ze maakt.
    In hokjes plaatsen doe ik niet aan en ik ‘moet’ helemaal niks! Ik geniet enorm van het buiten zijn, de mooie plek, het ontspannende van alleen hiermee bezig zijn, een mooie compositie zoeken en ja, trots zijn op de complimentjes die je krijgt.. :-)
    Pluk de dag en geniet!
    Dat is mijn keuze.

    • Dank je wel Hans! En natuurlijk ken je iemand als je veel van die persoon leest of volgt maar je bent ook van harte welkom om eens op een workshop of reis mee te gaan… dan zul je mijn energie en enthousiasme nog meer meekrijgen dan tijdens de Nacht van de Nacht. Genieten is zó belangrijk, mocht je meegaan op een reis dan zul je merken dat ik enorm van de beleving ben, van het avontuur en de ervaring… als je dat toelaat krijgt je beeld vanzelf de wow-factor! succes

    • Dank je wel Arjan, hoewel ik niet probeer om mensen iets te ‘leren’ … meer ‘food for thought’

  79. Gaaf stuk Johan! Heel eerlijk? Ik vind dat je vooral een persoonlijke lijst mag hebben die je wilt afstrepen, niet moeten. Als voor jou de ijsvogelplaat is in een berijpte boom dan is ie bij deze afgevinkt. En ook al is bij mij dat ik de duik mooi wil vastleggen ik ben best een beetje jaloers op jouw plaat…. Je hoeft je niet te schamen voor wat je nog niet hebt. Maar als het iets is dat op je lijstje staat, heb je nog wel wat dromen te vervullen 😉

    • Dank je wel Sonja voor je hart onder de riem! Ik ben het – natuurlijk – helemaal met je eens. Maar helaas laten te veel mensen zich nog leiden door wat anderen vinden / doen / vastleggen. Als iedereen er zo over dacht als jij zou het veel minder druk zijn in de populaire gebieden en fotografie veel meer creativiteit en eigenheid kennen!

  80. Geweldig, deze humor met de treffende vergelijkingen uit andere industrieen. Maakt het zeer inzichtelijk hoe wonderlijk mensen kunnen denken en redeneren. En dit waarschijnlijk zelf nauwelijks doorhebben.
    Ik geniet van je colums!

  81. Ik heb zelf ook het boek gekocht en ben erg onder de indruk.

    Ik heb zelf ook het idee dat ik dingen anders beleef dan vele anderen,creativiteit staat bij mij ook hoog in het vaandel en daarom zie ik de dingen anders ,mijn ideên komen over een wat in uw boek staan.

    Soms dacht ik wel eens zie ik het verkeerd of juist anders en daar gaat het om.
    Een zeer inspirerend boek dat ik een ieder kan aanraden.
    met vriendelijke groet Ellen c Beckmann

  82. Meesterlijk verwoord en vol humor. Als collega heb ik even genoten van het feit dat ik niet de enige ben met de frustraties. Jammer dat al de aanleiders tot deze grappige opsomming dit niet snappen. Maar je hebt mijn dag even goed gemaakt :D.

  83. Haha..!! Briljant..
    Ben net begonnen in deze bijzondere, mooie en interessante wereld die fotografie heet.
    Meesterlijke antwoorden..

  84. Haha… herkenbare zaken, vooral n.r 1!

    Ik ben steeds lerende en zal nog lang niet in de buurt komen van de pro’s, maar het gaat me vooral om het plezier dat ik er aan beleef.
    En nee, mijn foto’s omen ook niet voor noppes beschikbaar (enkele hele persoonlijke uitzonderingen nagelaten).
    Maar ik hoef er voorlopig mijn brood ook niet mee te verdienen, het is voor mij hobby.

  85. Whoehahahahaha….

    Even bijkomen:
    Johan, blijf alsjeblieft je eigen, ongeLIKte prachtige in-weer-en-wind, voor -en door dag en dauw, avond, nacht en ontij foto’s maken…alsjeblieft! Ik snap dat je een beter belegde boterham zoekt maar zet er dan een andere naam onder.

    On topic:
    Ik ben gruwelijk allergisch voor dit soort van Aussie/AmerikaanseHDR kitsch. Ik word altijd erg nerveus van die kriegeligheid in die foto’s. Ik kan er gewoon niet naar kijken. Doet me zo denken aan van die kitschirige Amerikaanse schilderijen met van die opgepompte landschappen, yaiks.

    • haha… jammer dat je het niet zo mooi vind :-) Toch is het wel een feit dat natuurfotografie in USA veel meer gewaardeerd wordt dan in Nederland. Daar worden fotograferen nog gewoon betaald voor hun werk, hier is het bijna beledigend als je geld durft te vragen voor een foto.

  86. Beste Johan,
    Ik vraag je hierbij toestemming om jouw verhaal Winterse avonturen p Schiermonnikoog te mogen plaatsen in de rubriek Verhalen van de website http://www.schierweb.nl. Graag zou ik daarbij ook 2 van de getoonde foto’s plaatsen. Hoop van je horen.
    Hartelijke groet,
    Ed

    • Ik moet bekennen dat ik dit jaar de heidekikkers heb overgeslagen, was net terug uit Lofoten en druk met heel andere zaken. Maar bij de bosanemonen heb ik hem weer gepakt (zie foto van gisteren op facebook) en kan niet wachten om insecten ermee te lijf je gaan!

      • o, die ga ik dan eens bekijken! Kan niet wachten om je resultaten te zien Johan, ik ben zelf druk aan het sparen. Dan eens kijken of ik er wat mee kan en aan kan wennen. Heb al verscheidene gehoord die het een hele uitdaging vonden.

        • het is geen gemakkelijke lens (zie mijn review) maar ik ben er nu al gek op…

  87. Hallo Johan,

    Bedankt voor het reviewen van een van mijn foto’s.

    Al met al vond ik het een erg leerzame workshop en jouw opmerkingen over mijn foto geeft mij een paar goede punten om verder mee aan de slag te gaan.

    Groet,

    Erik van der Kamp

  88. Ik heb net het boek besteld en heb de zelfde idee over fotografie maar voor velen is het moeilijk te begrijpen, ik ben er een fan van.

  89. Er bestaat inderdaad niet één camera die het beste is, en de conclusie meer fotograferen laat beter fotograferen is juist.
    Wanneer men bij mij om raad voor de aanschaf van een spiegelreflex komt is het resultaat al meerdere keren geweest dat ze een Lumix Prosumer compact gingen kopen (waar ze me dan later nogmaals voor bedankten) (ik moet Panasonic eens om provisie gaan vragen 😉 )

  90. over de vraag wat we graag behandeld zien wilde ik graag info over lange sluitertijden bij het fotograferen van water en hoe dit met filters werkt .
    mvg Harry Koks.

  91. Hallo Johan, zo’n presentatie is een mooie afsluiting van de workshop die ik overigens heel nuttig en goed verzorgd vond.
    De compositie opmerking op mijn foto is terecht.
    Als de blauwe- en nu dus grijze lucht linksboven er niet is maakt dat de wolkenlucht minder spannend, denk ik.
    Op mijn website (http://sipkofoto.nl) heb ik nog een paar resultaten van deze dag geplaatst, voorlopig onder de kop ‘Diversen’.
    Bedankt!

  92. Hallo Johan,

    Dank voor de ‘bespreking’ van mijn foto’s. De tips die je geeft zal ik ter harte nemen!
    Het was – ondanks de regen – een leuke en zeker een leerzame avond.

    Vriendelijke groet,
    Babs

    • Ik zou je natuurlijk gelijk moeten geven… echter… CameraNU.nl zit op het industrieterrein wat naast het voormalige eiland ligt 😉

  93. Leuke nieuwsbrieven, Johan!
    In het stukje over wind kun je nog een kleine correctie aanbrengen: de windkracht 5 aan de kust (gemiddeld) hoort bij 10 m/s en niet 20 (dat is bijna storm).
    Succes, Wim

  94. Misschien is het goed er even in te zetten waar het is. Niet iedereen weet waar de cameranu.nl winkel is. Nu staat het pas onderaan het artikel van cameranu.nl zelf.

  95. Inspirerende blog over creativiteit! Hoe waar ook de overpeinzingen over dogma’s, of zij nu uit de Middeleeuwen stammen, of van de huidige social media. En hoe lastig om telkens weer de keuze te maken om er niet aan te willen voldoen. Want het klopt dat je dan pas aan iets als creativiteit begint te raken, dan moet ik zelf uitvinden wat ik weer wil geven en hoe ik dat ga doen. Want geen regels meer als houvast.
    Dank voor de inspirerende woorden om die zoektocht aan te gaan.

  96. Dank je wel Sipko voor je scherpe opmerkingsvermogen. Bij het plaatsen vanuit natuurfotografie.nl is hier iets misgegaan. Inmiddels heb ik het opgelost, er staat nu de goede foto!

  97. Dag Johan, ik benader je later ook nog om iets anders. Het gaat nu om deze rubriek: jouw laatste foto had een eenzame boom moeten zijn. De foto is echter dezelfde als nummer 2 (zondagmorgen 10.30 uur …..).

  98. Naar aanleiding van vragen omtrent de setting van bepaalde foto’s en het effect / mogelijkheden van de flitser heb ik vandaag de review wat uitgebreid met diverse extra inzichtelijk beelden. Mochten er nog verdere vragen zijn, aarzel niet om die te stellen!