• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Johan van der Wielen ~ Nature Photography

  • Nieuws
  • Galleries
    • Recent pictures
    • My adventures…
    • The Diversity of Dutch Nature
    • ~ Impressions ~
    • A Wadden Island
    • Norway ~ Land of Fjords
    • Finland ~ Land of the Taiga
  • Over Johan
    • Over Johan van der Wielen
    • Maak kennis met mijn maatjes
      Henk, Finn en Peter
      • Over Finn Snaterse
      • Over Henk Muijs
      • Over Peter le Fevre
    • Johan in de media
  • Awards, publicaties & opdrachten
    • Commercieel
    • Awards
    • film en montage
    • Natuurfotografie Magazine
    • Boeken
    • Overige publicaties
  • Blogs/vlogs
  • Tutorials, Making of & Reviews
    • Tutorials landschapsfotografie
    • Tutorials macrofotografie
    • Tutorials nachtfotografie
    • Overige tutorials
    • Making of…
    • Materiaal & Reviews
    • Korte fototips
  • Workshops & reizen
    • Fotoreizen en waddenweekenden
    • Workshops
    • Maatwerk workshop
      natuurfotografie
    • Online fotobespreking
  • Presentaties / lezingen
  • Contact

Making of ’11 reeën op een rijtje’

18 juni 2023

Eigenlijk ben ik bezig met kievitsbloemen als ik ineens een ree ontwaar. Rustig staat hij te grazen en lijkt zich van niets of niemand bewust. Toch is er ineens iets wat hem opschrikt, niet ik, want ineens rent hij ervandoor. Ik aarzel niet en pak de telelens. De camera in ratelstand kom ik uiteindelijk thuis met maar liefst 38 foto’s van een rennende ree. Welke is de mooiste? Of kan ik er nog iets meer mee?

11 reeën rennen in een perfect rijtje achter elkaar aan. De één springt, de ander landt, bijna té perfect. Sterker nog… zou je teleurgesteld zijn als ik vertelde dat het er maar één is?

Inhoudsopgave

  • Eén ree is saai
  • Idee voor een sequentie panorama
  • Aan de slag in Photoshop
  • Alle reeën apart uitknippen
  • Andere voorbeelden

Eén ree is saai

Ik bekijk alle foto’s en moet bekennen dat ik ze allemaal wat saai vind. Het is ver weg, het ree staat er klein op (zelfs op 500mm), en de omgeving maar matig interessant. Helaas niet heel spectaculair licht. Al met al vraag ik me af of ik deze foto’s zal bewaren.

Deze houding is nog wel leuk maar erg spectaculair is deze foto niet: ver weg, wegrennend en zonder spannend licht.

Idee voor een sequentie panorama

Ik heb al eens eerder gewerkt met panorama beelden van wat in werkelijkheid een ratel was met telelens van een dier. Zou dat hier ook kunnen? Een panoramabeeld van hetzelfde ree op verschillende plekken en met verschillende standen. In eerste instantie zoek ik uit de 38 beelden 11 foto’s uit die niet overlappen en redelijk gelijk verdeeld zijn. Dan ga ik aan de slag met Lightroom.

Zoals je ziet maakt Lightroom er een prima panorama van maar mijn ree vindt hij niet zo belangrijk. Van de 11 blijven er maar 3 over. Daarin is Lightroom niet te sturen, hij bepaalt zelf uit welke foto hij welk deel pakt. Dit is dus niet de oplossing.

Aan de slag in Photoshop

Zonder nu verder een hele verhandeling te schrijven over de mogelijkheden in Photoshop zal ik kort vertellen hoe ik het heb aangepakt. Of ik hierbij de meest efficiënte en eenvoudige manier heb toegepast weet ik niet, ik ben geen expert in Photoshop maar kan een beetje mijn weg vinden,

Ik begin met de 11 foto’s vanuit Lightroom via ‘edit as layers’ naar Photoshop te sturen. Rechtstreeks panorama in Photoshop zou namelijk hetzelfde resultaat geven als Lightroom.

Eenmaal in Photoshop selecteer ik alle lagen en zorg ik dat alles uitgelijnd wordt via ‘auto-align layers’. Het is nu in essentie een uitgelijnd panorama maar de kleuren en contrasten zijn nog niet afgestemd.
Als je nu verdergaat met ‘auto-blend layers’ krijg je wat Lightroom ook deed, alleen houdt Photoshop 4 reeën over. Nog geen 11. Dit is dus ook niet de manier

Alle reeën apart uitknippen

Wat ik nu doe, en ik hoop dat dit de beste manier is, is dat ik ieder ree apart uitknip zodat ieder ree alleen in één laag voorkomt. Bij de andere lagen is op die plek een gat. Ik begin met laagmaskers omdat je daarin fouten kunt herstellen.

Alle reeën heb ik met laagmaskers zelf naar voren gebracht. Ieder ree komt nu alleen voor op zijn eigen laag. De andere lagen hebben op die plek een gat.

Nu moet je nog steeds niet aan de slag met ‘auto-blend layers’ want die past gewoon de laagmaskers aan en je bent weer een berg reeën kwijt. Je moet echt eerst de maskers toepassen zodat het daadwerkelijk gaten worden in de lagen.

Hier heb je de uiteindelijke lagen. Je ziet dat ik de volgorde nog eens heb omgedraaid om er echt voor te zorgen dat in zowel de lagen vóór het ree als erachter gaten zitten op de plek van het ree.

Dan kan je aan de slag met ‘auto-blend layers’ en daarbij zet ik ‘seamless toning’ aan zodat ook kleuren en contrasten worden uitgemiddeld. Verder laat ik de intelligente content aware fill zijn werk doen voor de gaten linksboven en rechtsonder. Ik was blijkbaar niet in mijn best doen tijdens het fotograferen en ben wat verschoven.

Nu maakt Photoshop er een mooi beeld van wat ik kan opslaan als PSD en verder bewerken in Photoshop of Lightroom.

Andere voorbeelden

Ik heb dit geintje vaker toegepast, meestal als idee achteraf. Ik vind het een erg leuke manier om een stuk beweging en dynamiek te laten zien.

Hoe onwaarschijnlijk ook… dit is maar één aalscholver op het wad.
Een sequentie van een vispakkende zeearend.

Succes, Johan

Johan

Posted Under: all, Making of..., Tutorials & reviews

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2025 · Johan van der Wielen ~ Nature Photography