Deelnemers resultaten: workshop zwart-wit fotografie 7 feb. 2016

 

Resultaten workshop zwart-wit fotografie

Op 7 februari 2016 vond voor het eerst nieuwe workshop zwart-wit fotografie plaats. Met een kleine club geïnteresseerde en enthousiaste fotografen hebben we de wondere wereld van vormen, lijnen, contrasten, lichtspel en kleurbalansen verkend. De moeilijkheid van deze (oude) tak van sport is het leren lijken in zwart-wit. Waar onze ogen volledig zijn aangepast en ontwikkeld om kleur te zien moeten we onszelf leren kleur te negeren en niet naar kleurcontrasten maar naar lichtcontrasten te gaan kijken. Maar ook moeten we onszelf trainer dat juist contrasteren kleuren in de nabewerking gebruikt kunnen worden om de noodzakelijk contrasten te genereren. Naast theorie en natuurlijk veel praktijk heb ik ook veel verteld over de nabewerking voor zwart-wit fotografie. Op mijn vraag of het voor herhaling vatbaar was, waren de deelnemers aan het eind van de dag unaniem positief... op naar 2017 dus!

 

Hieronder een aantal beelden van deelnemers van deze workshop voorzien van een korte bespreking.

Veel leesplezier, Johan

 
 
Silhouet omgevallen dode boom. Fotograaf: Sipko de Schiffart

Silhouet omgevallen dode boom. Fotograaf: Sipko de Schiffart

Silhouet omgevallen dode boom. Fotograaf: Sipko de Schiffart

Terwijl de groep elders bezig was zag ik Sipko langs een rij Amerikaanse eiken lopen en stoppen bij een bijna omgevallen stam. Door het gekozen lage standpunt komt de stam met kale takken volledig vrij van de achtergrond en steekt zelfs helemaal vrij in de indrukwekkende wolkenlucht. Sipko is heel precies bezig geweest de takken zoveel mogelijk voor de witte wolken te houden waardoor het contrast optimaal is. Door de wat donkere belichting worden takken een silhouet en komen de wolken extra indrukwekkend door. 

Tips

  • De stam komt nu rechts uit het kader, hij is niet schuin maar ook niet horizontaal. De compositie had wat meer aan kracht kunnen winnen door de stam nog iets schuiner in beeld te plaatsen, wellicht zelfs uit de hoek laten komen. Dan ontstaat de bekende 'diagonaal'
  • Linksboven is de lucht blauw, die kleur valt natuurlijk weg in zwart-wit. Middels het kleur kanaal kunnen we dat deel helemaal donker maken of juist heel licht. Maar beide uitersten doen het totaalbeeld geen goed, of het wordt donker en trekt de aandacht of het wordt licht en trekt de aandacht. Om het geen aandacht te geven hebben we het een beetje grijs gelaten, wellicht zou het echter nog mooier zijn geweest om het blauw helemaal buiten het beeld te laten, dan zijn er alleen het silhouet en de wolken

Al met een pakkend en sfeervol beeld!

 
 

Een hek bij een drinkpoel voor grote grazers. Foto: Joep Dingemans

Een spannend beeld van een hek wat het water inloopt. Door de missende context ga je je afvragen waarom hier een hek zomaar het water inloopt, wat moet het tegenhouden en wie laat zich hier tegenhouden? De lijn van de compositie leidt je mooi het beeld en het water in. Het licht zorgt hier voor de mooie contrasten, de lijn leidt je naar rechts het beeld in waar ook het licht vandaan komt, licht en zichtlijn kloppen hier perfect. Daarnaast doet ook de schaduw in het water mooi mee in het lijnenspel. Verder is het lichtspek in de eerste paal erg fraai door de beide stukken die erdoorheen steken en alsnog in het licht staan. 

Tips:

  • De bovenkant van de palen zitten erg 'perfect' net onder het kader. We hebben van de bovenkant iets afgesneden omdat daar de oever alweer zichtbaar was maar door van iets hoger de foto te maken had hier iets meer ruimte boven de paaltjes verkregen kunnen worden, iets meer ademruimte.
  • Hetzelfde geldt voor het paaltje rechts wat ook erg krap tegen het kader aan lijkt te staan, daar mist ook wat ademruimte. 
  • Er is een prachtige lijn die naar rechtsboven leidt maar die komt eigenlijk in het niets uit. Misschien was het fraai geweest de lijn niet tegen het kader maar meer in de open ruimte te laten eindigen.

Heel fraai spel van licht en lijnen!

Een hek bij een drinkpoel voor grote grazers.  Foto: Joep Dingemans

Een hek bij een drinkpoel voor grote grazers. Foto: Joep Dingemans

 
 
Reling van de brug met de historische toren van de steenfabriek. Foto: John Moeskops

Reling van de brug met de historische toren van de steenfabriek. Foto: John Moeskops

Reling van de brug met de historische toren van de steenfabriek. Foto: John Moeskops

Een heel spannend staand (!) landschapsbeeld waarin veel te zien is. Door het gebruik van extreme groothoek en het heel dicht op de reling kruipen ontstaat hier een vervreemde verhouding tussen voorgrond en achtergrond (toren van de steenfabriek). De bouten lijken extreem groot of de toren juist erg klein, de perspectivische verkleining is hier veel extremer dan wat wij met ons oog of brein kunnen bevatten waardoor het voor ons moeilijk is goede grip te krijgen op de werkelijk maten, en dat is waar dit beeld intrigeert. De mensen op de achtergrond komen pas in tweede instantie in beeld maar bieden wel houvast. De witte wolken zijn perfect gesitueerd, de toren staat mooi in het wit terwijl de blauwe lucht (hier donker gemaakt) juist de omlijsting vormt en je blik in het beeld houdt. Heel fraai is het stukje land net boven het einde van de witte reling waardoor achtergrond loskomt van de voorgrond.

Tips

  • De lijn in de voorgrond is erg sterk, komt mooi uit de linkeronderhoek maar leidt mij vervolgens bijna rechts het beeld weer uit. Hij leidt niet direct naar de toren waardoor ik als kijker moeite moet doen om ook naar de toren te kijken. Door de extreme verhouding tussen voorgrond en achtergrond en dan ook nog de lijn die voorgrond niet met de achtergrond lijkt te verbinden nijgt het totaalbeeld naar twee niet met elkaar verbonden losse foto's: voorgrond van reling en achtergrond met toren en mensen. Door de reling zó te situeren dat deze eindigt bij de toren creëer je meer eenheid in het beeld en laat de de blik van de kijker natuurlijk overvloeien van voor- naar achtergrond
  • De bouten staan redelijk centraal in het beeld, tussen linker en rechterkader, en eisen vrij veel aandacht nu. Door misschien iets dichter op de bouten te kruipen komen ze weliswaar nog groter in beeld maar meer linksonder en dienen dan meer als inleidende voorgrond naar de achtergrond dan als duidelijk onderwerp in beeld, waardoor de aandacht ook meer bij de toren komt.

Maar hoe dan ook... hij blijft intrigerend! 

 
 

Donkere apocalyptische wolkenlucht boven de Rijn. Foto: Janine Diekmeijer

Eenmaal aan de Rijn werden de wolkenmassa's steeds indrukwekkender, luchten zoals we in Nederland vooral in de wintermaanden te zien krijgen. Het lage zonlicht, zelfs overdag, kwam af en toe door de wolken en gaf juist voor zwart-wit fotografie de perfecte contrasten. Door de lage plaatsing van de horizon in dit beeld komt het indrukwekkend van deze lucht nog meer naar voren. Wie goed kijkt ziet zelfs een paar kleine zonnestralen door het wolkendek heen piepen. De open structuur van de kale bomen breken mooi het silhouet van de voorgrond en geven verhouding en dimensie weer. 

Tips:

  • De foto was erg donker waardoor het in de nabewerking erg lastig was om de contrasten mooi te krijgen zonder de licht aanwezige ruis te versterken. Zorg dat je de belichting zódanig maakt dat alle noodzakelijke informatie in het beeld zit (denk aan controle van het histogram) maar maak bij twijfel de foto iets lichter (zonder te laten uitbijten) dan te donker. Donkere delen verduisteren zorgt voor ruisvermindering en is altijd minder erg dan oplichten.
  • Hoe fraai de lucht ook en hoe mooi ook het silhouet, toch lijkt het beeld iets te missen. Door de afwezigheid van diepte (gebruik van tele) zijn het twee relatief vlakke lagen. Een derde element, denk aan een vogel in de lucht of zelfs een groep ganzen, zou voor het interessante effect kunnen worden, iets spannends...

Maar wat een mooie lucht... juist iets voor zwart-wit!

Donkere apocalyptische wolkenlucht boven de Rijn. Foto: Janine Diekmeijer

Donkere apocalyptische wolkenlucht boven de Rijn. Foto: Janine Diekmeijer

 
 
Half vergaan braamblad. Foto: Robbert Schellingerhout

Half vergaan braamblad. Foto: Robbert Schellingerhout

Half vergaan braamblad. Foto: Robbert Schellingerhout

Ook details kunnen zich perfect lenen voor een zwart-wit benadering. Daarbij is het wel enorm belangrijk te letten op contrasten, lijnen en vormen. In dit beeld werd het contrast niet gevormd door licht en donker maar door de achterliggende kleuren (geel en oranje tinten) die in de nabewerking zorgen voor contrasten middels aanpassing van de kleurkanalen. De structuur in het blad komt mooi uit en de takken vervangen door kleine scherptediepte naar de achtergrond

Tips

  • Het onderwerp staat erg centraal in het beeld waardoor de compositie van het totaal beeld niet zo spannend is. Laat ruimte om het onderwerp, aan de ene kant wat meer dan aan de andere kant, zodat je meer spanning in het beeld brengt. 
  • De rust in de achtergrond is vooral links, onder en rechts maar bovenin zijn de takken - ondanks de onscherpte - nog wel wat onrustig en trekken daardoor wat de aandacht. Zeker de 'kring' linksboven roept vragen op en leidt daardoor af van het eigenlijke onderwerp. 

Een detail in zwart-wit is lastiger dan een landschap met zijn hoge contrasten, maar desondanks is het hier erg mooie gelukt!

 

4 thoughts on “Deelnemers resultaten: workshop zwart-wit fotografie 7 feb. 2016

  1. Hallo Johan, zo’n presentatie is een mooie afsluiting van de workshop die ik overigens heel nuttig en goed verzorgd vond.
    De compositie opmerking op mijn foto is terecht.
    Als de blauwe- en nu dus grijze lucht linksboven er niet is maakt dat de wolkenlucht minder spannend, denk ik.
    Op mijn website (http://sipkofoto.nl) heb ik nog een paar resultaten van deze dag geplaatst, voorlopig onder de kop ‘Diversen’.
    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *